Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

Ženy a automatické převodovky

dámy, nebojte se automatu!

Doposud jezdíte vozidlem s manuální převodovkou a máte obavy, že řízení automatu byste nezvládly? Bojíte se půjčit automat od manžela?

Pokud jste někdy řídily autíčko na autodromu na pouti nebo vyzkoušely řídit motokáru, nemusíte se bát – řízení vozidla s automatickou převodovkou je snazší než myslíte.  Ten, kdo si zvykne, již nechce měnit!!! Není ovšem vhodný pro řidičky-závodnice.

AUTOMAT:

-          pouze dva pedály

-          volič = řadicí páka dát do příslušné polohy

-          ovládání pouze plynu a brzdy – ostatní zastane automatická převodovka

P-R-N-D-S-M = polohy voliče automatu

P = parkování

-          vůz zůstane stát na místě, není třeba ani použít ruční brzdu – abychom zabránily zbytečnému namáhání = opotřebení převodovky, použijeme ji v prudším kopci

-          současné automaty tuto polohu zařadí po vypnutí motoru nebo otevření dveří samy

R = couvání

N = neutrál

-          vhodný např. v myčce, kdy vozidlo popojíždí po pásu

-          v praxi není jiné využití

D = jízda

-          nejdůležitější poloha – po nasednutí do vozidla, dát volič do polohy D a jede se

S = sport

-          nemá každý volič automatu

-          ekvivalent „D“ – ovšem řadí a podřazuje rychleji – navození pocitu sportovnější jízdy

M = manuál

-          nemá každý volič automatu

-          zařazením této polohy se pedál spojky neobjeví J

-          provádí se pohybem vpřed a vzad nebo řadícími pádly pod volantem

-          nemá velké využití

-          sportovní modely

Jaké je úskalí?

-          Nečinnost levé nohy, kterou se ovládá spojka stlačením tohoto pedálu až k zemi – pokud k tomuto dojde, dojde k sešlápnutí brzdového pedálu!!! (u vozidel s automatickou převodovkou je větší), a tím k panickému zabrzdění a zastavení. Doporučení: nechat levou nohu volně vlevo, popř. si dát pár km pozor, brzy si na tuto polohu zvyknete. A hlavně toto uvítáte při jízdě na D1, když se dostanete do zácpy -  nebude Vás bolet levá noha

-          Zbytečná činnost ruky – omylem sáhnutí po voliči, jako po řadící páce, a zařazení do polohy N -– zpátečka je blokovaná. Doporučení: znovu nastavit na voliči polohu D a pokračovat v jízdě.

POKUD NOVÝ VŮZ, TAK S AUTOMATEM!!!!!