Písmeno „N“ na voliči jízdních režimů je součástí všech automatů. Avšak jeho význam málokterý řidič zná, přitom může zachránit život.
Úloha neutrálu
Zařazením neutrálu se odpojí motor od kol – na kola nepůjde žádný výkon, budou se volně otáčet.
Jde o pojistku při zaseknutí plynu a akceleraci vozidla. Spousta řidičů v takových případech začne zmatkovat a vypne motor a tím se tak připraví o několik asistentů, které usnadňují kontrolu nad vozidlem. A dokonce si, v tom nejhorším případě, zablokují řízení.
V tomto případě je nejlépe vyřadit - zařadit N a s pomocí brzd bezpečně zastavit mimo silnici a teprve nyní vypnout motor.
Dalším využitím je odtah, přičemž ale automaty trpí – při vypnutí motoru nefunguje čerpadlo, které zajišťuje promazávání převodovky, tím se převodovka zahřívá = rychleji opotřebovává.
Proto je nejlepším řešením pro odtah pomocí vleku či valníku. Pokud to není možné, je potřeba dle manuálu od výrobce dodržet max. rychlost a vzdálenost, na kterou může být vozidlo taženo po vlastní ose.
Z hlediska bezpečnosti jízdy na N je třeba upozornit na určitá rizika – při vyřazení dojde ke ztrátě rychlosti a zhoršení ovladatelnosti vozidla. Z tohoto důvodu by tuto možnost měli řidiči využít pouze v krizových situacích, kdy neexistuje jiná možnost vozidlo bezpečně zastavit.