Vozidlo s automatickou převodovkou není již jen pro lenivé. Současné automaty jsou efektivnější a rychlejší než manuální převodovky.
Automatické převodovky je možné obecně rozdělit do 3 kategorií:
- robotizovaná (klasická, pouze spojka je ovládaná elektronicky a místo pákou hýbají kolečka servomotorky)
- s hydroměničem (nejpoužívanější typ, který místo spojky používá měnič točivého momentu)
- s variátorem (má plynule měnitelný převed, ve skútrech, některých hybridech)
Všechny mají své výhody a nevýhody, ale v zásadě jsou stejné = není spojkový pedál a není třeba řešit stupeň řazení, ale jízdu si užívat!
Někteří přesvědčení řidiči tvrdí, že by ve voze s automatickou převodovkou usnuli za jízdy, ale v následujících pěti bodech se přesvědčíme o vhodné koupi vozidla s automatem
Nezkušení řidiči se mohou soustředit na řízení a situaci na silnici a nemusí přemýšlet, kdy a jaký stupeň zařadit a co dělat se spojkou, na křižovatce nezhasne motor (ostatní řidiči netroubí) = nezažívají tolik stresových situací. Nabývají tak jistotu z řazení.
Ojetá vozidla s automatem mají méně závad motoru vlivem velkého opotřebení.
Převodovka udržuje motor v optimálních otáčkách, nedovoluje chybné podřazení a tím následné poškození motoru a zabraňuje přetáčení motoru za studena apod.
Solidnost převodovek je u každého typu odlišná (dle názoru odborníků jednou z nejspolehlivějších je 4stupňová automatická převodovka ve starších Mercedesech)
Jízdu ve vozidle s automatem ocení řidiči, ale také statní spolucestující, jejichž hlavy se nezmítají ze strany na stranu, dopředu – a to díky automatické převodovce s hydroměničem, kdy nedochází k cukání vlivem velkých rozdílů v točivém momentu.
Dále nepociťují tolik únavu a lépe snášejí popojíždění v kolonách.
Moderní automaty fungují efektivně a inteligentně, což vede ke snížení spotřeby. Nejlépe takto pracují převodovky s větším počtem rychlostních stupňů – sedmi, osmistupňové i devítistupňové (koncern ZF).
Nižší rychlostí lépe využívají kapacitu motoru, vyšší pomáhají snižovat spotřebu především na dálnici a při dlouhých jízdách neměnnou rychlostí.
Moderní automat pomáhá i řidičům s menším citem k řazení a lépe využívá rozsah nejvyššího točivého momentu motoru. Z tohoto důvodu je možné s moderním automatickou převodovkou jezdit s nižší spotřebou než s obdobným motorem s manuální převodovkou.
Pro některé řidiče je stále manuální řazení tradicí, ovšem spousta vozů přechází na samočinné řazení. Moderní jsou především dvouspojkové převodovky, které jsou kombinací výhod obou režimů - přesnost a interakci manuální převodovky a komfort automatické převodovky. Dokážou daleko rychleji akcelerovat (zrychlovat) z místa než obdobné vozidlo s ručním řazením.
Samočinné řazení u sportovních vozů je při rychlé jízdě (např. na okruhu) rychlejší a efektivnější, řidiči můžou mít ruce stále na volantu a eliminují se případná pochybení.
Dobrou volbou jsou i „obyčejná“ vozidla s automatickým řazením, ve kterých je možné manuální řazení – poloha voliče M nebo tlačítky pod volantem (patent Porsche).
Automatické převodovky se stávají součástí i menších a levnějších vozidel, a to díky zřetelnému pokroku v konstrukci převodovek, které neberou výkon motoru a nemají výrazně větší spotřebu paliva, což je největší argument pro zákazníka!