Čínský majitel se zachoval velkoryse, když povolil tradiční švédské automobilové značce Volvo silnou produktovou ofenzívu.
Čínský majitel se zachoval velkoryse, když povolil tradiční švédské automobilové značce Volvo silnou produktovou ofenzívu. Ta začala novým modelem Volvo XC90.
První generace modelu XC90 se vyráběla tucet let a za tu dobu získala velice slušnou pověst. O to větší pozornost je upřela na nástupce. Automobilka vypouštěla po troškách, co všechno bude novinka mít a představovat - až se konečně objevila v celé své majestátnosti.
Právě majestátnost je tím nejlepším termínem, který vůz charakterizuje. Oproti předcházející generaci ve všech směrech kromě výšky povyrostl, například rozvor se zvýšil o 127 mm, honosná příď je vyšperkovaná světlomety s grafikou, která má symbolizovat Thorovo kladivo (Thor je v severském panteonu bůh hromu, deště a nebe), a zároveň vytváří jedinečný světelný podpis, takže vůz je ve tmě snadno identifikovatelný. I zezadu zásluhou prolamovaných svislých svítilen.
Interiér prošel především "ovládací" změnou, zmizela totiž tlačítka, která zastupuje multimediální systém. Středový displej je podobný tabletu, pracuje na bázi čtyřdlaždicového rozhraní a jeho ovládání je skutečně snadné a logické a navíc dokáže komunikovat v češtině. To není zdaleka všechno, řidiči v přehlednosti pomáhá i barevný head-up displej, tedy promítání základních údajů (například momentální rychlosti) na čelní sklo, nebo kamerový systém sledující situaci kolem vozu.
Vnitřní prostor nelze nazvat jinak než velkorysým, dostatek místa mají i případní cestující ve třetí řadě sedadel, rodinný charakter vozu je tím podtržený, i když při využití sedmi míst se smrskne zavazadlový prostor na 314 objemových litrů. Ale ani ten nelze nazvat malým...
O pohon se stará čtyřválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly, které díky umístění za sebou potlačily takzvaný turboefekt, tedy prodlevu při sešlápnutí plynového pedálu. Jízda je tak krásně plynulá, osmistupňová automatická převodovka pracuje rozvážně (v Audi Q7 se zdá být automatická převodovka DSG čilejší) a snaží se zbytečně nepodřazovat, což by se samozřejmě projevilo na zvýšené spotřebě. Navíc XC90 umí jezdit opravdu ekonomicky, v režimu Eco v okamžiku, kdy noha opustí akcelerační pedál, zařadí neutrál a využívá setrvačnost.
Komfortnímu cestování napomáhají adaptivní tlumiče, jež dovolují dynamické projíždění zatáček tak přesně, že si řidič připadá jako v menším a lehčím voze. Poněkud však ztrácejí jistotu na rozbitém povrchu, a tak ani 238 milimetrů světlé výšky nedělá z auta terénní vozidlo. Volvo nabízí řešení, za 71 300 korun lze pořídit vzduchové odpružení a s ním je údajně jízda jako na polštáři. Těžko posoudit, testovaný vůz byl vybavený adaptivními tlumiči.
Co ale dělá Volvo XC90 nejbezpečnějším autem současnosti, to jsou použité technologie a systémy. Například City Safety obsahuje systém varování před kolizí s automatickým brzděním, systém podpory řidiče zabrzděním v křižovatce při hrozící srážce s protijedoucím autem při odbočování vlevo, což je světová novinka, či systém detekce chodců a cyklistů s automatickým brzděním. A tento výčet je jen malou částí toho, čím XC90 chrání posádku...
Zcela nové Volvo XC90 patří do segmentu luxusních vozů a dokazuje to každým detailem. Vzhledem, kvalitními materiály i jejich skvělým dílenským zpracováním. Ač si předchůdce nezasluhoval příliš kritiky, nastupující generace se posunula ještě o hezký kus vpřed. Rodinu a její bezpečnost při jízdě si dala automobilka do seznamu úkolů a nutno uznat, že ho splnila.
A mimochodem - ne nadarmo pronikla XC90 mezi pětici finalistů novinářské ankety Auto roku 2016 v České republice...
Srovnání parametrů
model |
Volvo XC90 D5 Drive-E |
Audi Q7 3.0 TDI |
BMW X5 xDrive 25d |
délka (mm) | 4950 | 5052 | 4886 |
šířka (mm) | 2008 | 1968 | 1938 |
výška (mm) | 1776 | 1741 | 1762 |
rozvor (mm) | 2984 | 2994 | 2933 |
objem (ccm) | 1969 | 2967 | 1995 |
max. výkon (kW) | 165 | 160 | 170 |
toč. moment (Nm) | 470 | 500 | 450 |
max. rychlost (km/h) | 210 | 216 | 220 |
0-100 km/h (s) | 7,8 | 7,1 | 8,2 |
zav. prostor (l) | 692 | 890 | 650 |
spotřeba (l/100 km) | 5,8 | 5,5 | 5,9 |
zákl. cena (Kč) | 1 449 800 | 1 588 900* | 1 495 000 |
*šestiválcový motor
Zdroj http://www.tyden.cz/rubriky/auta/testy/volvo-xc90-zacatek-produktove-ofenzivy-znacky_368913.html