V minulosti jsme vcelku podrobně popsali vlastnosti a technické vymoženosti V40 v několika modifikacích. Tentokrát se zaměříme na její solitérní provedení s nejsilnějším benzínovým motorem, pohonem všech kol, variantě Cross Country a výbavě Volvo Ocean Race.
Připomeňme si, že v úpravě Cross Country jede řidič o 40 mm výše, dojem vyšší svalnatosti je umocněn jedinečnými detaily jako většími koly, přídí s tmavým, kontrastním nárazníkem, voštinovou mřížkou chladiče a svislými světly, tvarovanými kontrastními prahy, kontrastním zadním nárazníkem s integrovaným krytem motoru.
V40 Cross Country zaznamenalo v poslední době určitá dílčí zlepšení. Má nyní k dispozici oblíbený benzínový motor Drive-E T5 s turbopřeplňováním, kdy spolupracuje s pohonem všech kol AWD. Ke lepší ovladatelnosti a snížení spotřeby paliva přispívá nová osmistupňová automatická převodovka. Benzínový čtyřválec o objem 1969 cm3 má maximální výkon 180 kW/245 k, nejvyšší rychlost 210 km /h, zrychlení z 0 na 100 km/h je 6,1 sekundy, uváděná průměrná spotřeba pak 6,4 l/100 km, oproti předchozí verzi se u něj podařilo dosáhnout výrazného snížení emisí.
Velkou pochvalu zaslouží nová osmistupňová automatická skříň Aisin s hydrodynamickým měničem, která se může pochlubit velmi kompaktními rozměry. Bylo ji tedy možné umístit jako vůbec první převodovku s osmi stupni na světě hned vedle motoru. Tím před ním vzniklo více místa, což umožnilo vytvořit větší deformační zóny pro ještě vyšší bezpečnost posádky.
Ocenitelnou předností nové převodovky Geartronic je velmi široký rozsah převodů a krátké rozestupy jednotlivých rychlostních stupňů. Motor tak dostává vždy správné otáčky, a při vysokých rychlostech na dálnici je tak má velmi nízké, což logicky přináší nižší spotřebu paliva. Motory s touto převodovkou jsou vybaveny novým režimem ECO+. Po jeho aktivaci a při sundání nohy z plynového pedálu dochází při rychlostech mezi 65 a 200 km/h k odpojení hnacího ústrojí od hnaného, což umožňuje tzv. plachtění setrvačností. Údajně se tak dá uspořit dalších 5 % z průměrné spotřeby paliva. Pro dynamičtější jízdu převodovka vyhoví sportovním režimem „S“ s možností mechanického řazení i pomocí pádel na volantu.