Automat už neznamená ostudu ani omezení v jízdě. Zejména pokud použijete jednu z testovaných dvojspojkových převodovek. Škoda s DSG řadí extrémně rychle a Alfa Romeo TCT dává více volnosti v manuálním režimu.
Koncern Volkswagen už před desetiletím přišel s řešením, jak udělat automatickou převodovku, která spojí výhody automatického přeřazování a zároveň neokrade řidiče o dobrý pocit z jízdy.
Na jeden hřídel převodovky dal sudé rychlostní stupně a na druhý liché. Stejně přidal dvě spojky, a proto nazval převodovku dvouspojkovou DSG. Když se auto rozjíždí například na dvojce, mechanismus připraví na druhém hřídeli trojku a v momentě přeřazení se jedna spojka rozepne a druhá sepne.
To však trvá jen pár milisekund, a tak jsou přeřazení rychlá. Asi největší výhodou je to, že při zařazeném stupni je spojení mezi motorem a koly pevné a odezva na plynový pedál je taková jako u manuální převodovky.
Žádné kolísání otáček nebo kvičení plynule měnitelných převodů. Cílem testu však nebyla technická přednáška ani souhrn technických parametrů, ale čistě praktické srovnání sedmistupňové DSG převodovky a nové TCT převodovky stejné konstrukce, ale od Alfy Romeo.
V testu se setkala dvě kompaktní auta s motory stejného objemu a dokonce i s přeplňovaným turbem. Škoda Octavia 1,4 TSI s výkonem 90 kW (122 k) měla sedmistupňovou DSG převodovku a Alfa Romeo 1,4 T MultiAir o výkonu 125 kW (170 k) zase šestistupňovou a novou převodovku TCT.
V různých režimech od dálnice přes okresní silnice až po město jsme sledovali chování obou převodovek. Měnilo se chování řidiče, případně normální a sportovní režim převodovky a také zacházení s autem.
Při otáčení je šikovnější TCT převodovka, tedy snáz se přepne mezi zpátečkou a chodem vpřed. I na stresové přidání plynu reaguje klidněji.
Ale obě převodovky se velmi rychle přizpůsobovaly změně jízdního režimu. Dokonce i spotřeba zůstala na okraji zájmu, protože šlo o velikostně stejné motory, ale s pořádným rozdílem ve výkonu. Navíc Octavia byla sotva zaběhnutá, což se projevilo na celkové spotřebě.
V principu obě auta žrala kolem osmi litrů, mimo město 7,5 litru, a v městě i přes deset. Octavia každou stovkou kilometrů snižovala spotřebu, zejména mimo město klesala až na 7,3 litru.
Rozhodly drobnosti
Automatická převodovka má být taková, že o ní řidič ani neví. Jen přidává plyn nebo brzdí a vždy má převod připraven tak, aby jezdil úsporně, ale nepřišel o dynamiku.
Při pojíždění z místa a změně parkovacího režimu převodovky na jízdní režim je třeba být chvilku tolerantní a počkat, dokud si převodovka přehodí. Je lepší pustit brzdu a vyčkat, až spojka sama sepne.
Zvlášť DSG je na to trochu citlivá. Alfa s TCT se hýbe plynuleji. Běžná jízda byla velmi vyrovnaná a zejména okamžitá reakce na plynový pedál se nám líbila. O TCT jako vítězi testu musela rozhodnout fakta, pro drtivou většinu řidičů možná nepodstatná.
Na voliči DSG nám vadí, že Sport režim je za Drive režimem a často při přesunutí páky z P do D nám zašla až do S. Konkurenti mívají volbu sportovního režimu posunem páky do boku.
Alfa Romeo se více než Octavia spoléhala na točivý moment přeplňovaného motoru a při průměrném zrychlení tak často nepodřazovala ani tak vysoko jako DSG.
Stejně tak manuální režim v Alfě je skutečně manuální. Převodovka Alfy v manuálním režimu sama nepodřazuje ani tehdy, jestliže dá řidič plyn na podlahu nebo motor dosáhne maximálních otáček.
DSG podřadí v manuálním režimu, pokud dáte plyn na podlahu a také nepodrží na jednom stupni maximální otáčky. Tedy pokud si chcete dopřát jízdu blíže k tradičnímu manuálu, Alfa je fakticky lepší, ačkoliv neřadí tak rychle, a proto je vítězem testu.
Nebojte se automatu
Ano, existují situace, v nichž má jasnou výhodu manuální řazení a nakládání šikovného řidiče se spojkou. Akorát, že v dnešním přehuštěném provozu je podstatně více situací, v nichž bude automatická převodovka lepší.
Zejména tedy dvouspojková, která reakcemi nejvěrněji připomíná manuál. Dříve než se necháte od DSG, TCT nebo jiného skutečně dobrého automatu nejakým chytrákem odradit jen proto, že je to v našich krajích ostuda jezdit na automat, vyzkoušejte si při rozhodování realitu ve voze s DSG nebo TCT.
Ale pozor, v plejádě testovacích aut jsme ještě nenašli jiný typ, napřiklad CVT nebo robotizovanou převodovku, která by byla skutečně dobrá. Ty doufejme brzy uvidí jen technická muzea.
Dnes jdou do popředí právě dvouspojkové převodovky a automaty se zamykatelným měničem na vyšších stupních. Vrchol v klasických automatech představují osmistupňové převodovky Lexus a BMW a samozřejmě sedmistupňový 7G Tronic od Mercedesu.
Koncern Volkswagen spolu s divizí Audi jim udělaly důstojnou odpověď v podobě dvojspojkových převodovek různé konfigurace a také jména. Až na pár výjimek dnes se automatické převodovky opravdu nemusíte bát.
Pokud jde o srovnávací test, je nám jasné, že prodejům budou vládnout vždy perfektní převodovky DSG, bez níž bychom mnohé koncernové naftové verze ani nechtěli. Časem se jí software zlepšil a podstatně snadněji se s ní parkuje. Alfa s převodovkou TCT obstála i proti DSG. Nepřeřazuje s takovou rychlou odezvou, má méně stupňů, ale co je zásadní, v manuálním režimu podrží stupeň i v maximálních otáčkách a možná lépe se myšlením ztotožňuje s řidičem.