Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

Statistiky hovoří jasně – manuální převodovka bude přežitkem

Manuál se zvolna stává přežitkem. Zda je to klesajícím prodejem kvůli malému zájmu, či kvůli malé nabídce...., ovšem statistiky udávají, že v řádu pár let vymizí manuály úplně.

V USA je nabídka vozidel s manuálem pouze 12%, ze 327 nových modelů, dostupných na tamním trhu, má manuální převodovku pouze 41 vozů (před 9 lety se mohl manuál pořídit ve 37 % vozidel). Co se týká prodeje – jenom 3 ze 100 prodaných vozidel má převodovku manuální.


V Evropě je podíl takový, že 4 z 10 nových prodaných vozů má převodovku automatickou, v Číně, která je pro většinu automobilových společností stěžejním trhem, je podíl půl na půl. Manuály jsou ve vozech spíše nižších segmentů, sotva cena převýší 60 tis Euro (přes 1,5 mil. Kč), je podíl automatů jistý.

Důvodem, kdy si řidiči pořizují manuál, je to, že je (prozatím) levnější a také kvůli tzv. „fandovství" (jedná se ale o mizivé procento řidičů).
Současné automatické převodovky řadí rychleji a lépe než většina řidičů a díky tomu zajišťují nižší spotřebu a lepší zrychlení. Menší nevýhodou je vyšší konstrukční složitost a hmotnost a nákladnější opravy.

Většina automobilek již manuály vynechává z nabídky, a to ze 4 důvodů – náklady na vývoj, prodej vozu s automatem se dá prodat dráž, náklady na homologaci a nižší emise. V současné době také přibývá aut elektrifikovaných a elektrických, kde je vhodnější použití automatu. Některé automobilky přislíbily ponechání manuálů, ovšem v případě zájmu zákazníků.
Najdou se sice elektrická auta s manuálem – např. přestavěný elektrický Mustang.

Také zájem v autoškolách o získání řidičského oprávnění na automat stále roste, v ČR je každý 140. žák pouze na automat.