Společnosti ZF, zaměřující se na konstrukci podvozků a pohonných jednotek, se automatickou 8stupňovou převodovkou podařilo zkombinovat zdánlivě protichůdné úkoly. Tato automatická 8stupňová převodovka umožní vozům dosáhnout úspory paliva o zhruba šest procent v porovnání s již běžně známou 6stupňovou převodovkou druhé generace, která byla uvedena do sériové výroby teprve v roce 2006. Toho bylo dosaženo především díky zcela novému konceptu této převodovky. Automatická 8stupňová převodovka zároveň přenáší v porovnání s předchozím modelem více výkonu, přičemž však nevyžaduje větší zástavbový prostor a není pro ni zapotřebí více komponentů.
Hlavním cílem vývoje bylo nalézt takový koncept převodovky, který by umožňoval další zásadní snížení spotřeby paliva a který by byl přínosem pro zákazníky a řidiče bez jakýchkoli kompromisů v oblasti výkonu,“ vysvětluje pan Michael Paul, výkonný viceprezident společnosti ZF, divize technologií pohonných jednotek pro automobily.
„Počet převodových stupňů nebyl tím nejdůležitějším.“
V řeči čísel to lze vyjádřit tak, že v porovnání s automatickou 5stupňovou převodovkou, která je dnes stále ještě hojně využívána představuje nová 8stupňová převodovka úsporu paliva ve výši cca 14%.
Za těmito velkolepými hodnotami spotřeby stojí především dvě oblasti zdokonalení. V porovnání s automatickou 6stupňovou převodovkou je nová generace automatických převodovek ZF založena na zcela novém konceptu, zahrnujícím celkem čtyři planetová soukolí a pět řadících elementů. V každém převodovém stupni jsou otevřeny pouze dva řadící elementy, což vede v podstatně ke znížení ztrát. Kromě vyšší účinnosti tato převodovka dosahuje i vyššího koncového převodu (final drive). Moderní systémy odtlumení torzních vibrací v hydrodynamickém měniči momentu mají rovněž pozitivní vliv na spotřebu a emise CO2 a rovněž umožňují rychlé přemostění spojky hydrodynamického měniče než je tomu u druhé generace automatické 6stupňové převodovky uvedené na trh v roce 2006. Kromě toho společnost ZF nyní využívá malé lopatkové čerpadlo, které je namontováno paralelně s hřídelí.
Dalším záměrem rozvoje bylo zvýšení výkonu. Hmotnostní výkon nové automatické převodovky je vyšší a v porovnání s předchozím modelem a je schopen přenášet vyšší vstupní moment při stejné hmotnosti. Nová automatická 8stupňová převodovka má stejné požadavky na zástavbový prostor jako předchozí verze produkce ZF. Co se týká komfortu řazení, odezvy a rychlosti řazení, nová převodovka dosahuje již tak vynikající úrovně automatických 6stupňových převodovek druhé generace.
Zvláštní výbava nabízená s novou automatickou 8stupňovou převodkou pro pohonné jednotky osobních automobilů bude určovat budoucí trendy. Nová převodovka byla zkonstruována takovým způsobem, aby bylo možné do budoucna upravit systém startování a pohon všech kol bez nutnosti změny základního konceptu. Rovněž bude možno nahradit měnič momentu novými typy spojek nebo jej zcela vynechat bude-li použita integrovaná rozběhová spojka. Konstruktéři převodovky rovněž dbali na kompatibilitu s existujícími i budoucími koncepty společnosti ZF pro pohon všech kol.