U
Octavie lze průběžně konstatovat, že má tradičně nadčasový design, vyspělé technologie, na svoji třídu obdivuhodný prostor pro posádku i zavazadla, příznivé jízdní vlastnosti, i slušný
poměr ceny a užitné
hodnoty.
Poslední generace zvnějšku zaujme novými světlomety, nárazníkem a
přední maskou. Celek harmonicky dotváří nová zadní koncová světla nad zásadně přepracovaným zadním nárazníkem.
Interiér nabízí zcela novou generaci tří a čtyřramenných volantů, ale i autorádií a navigací, a to od základních spolehlivých provedení až po nejmodernější přístroje. Ovládání klimatizace je na vysoké technické úrovni, sdružené přístroje mají bílé LED podsvícení a kontrastní displeje s bílým písmem na černém podkladu. Spolu s klasickým zeleným podsvícením ostatních
elektronických součástí vytváří příjemné prostředí, která za jízdy ničím nerozptyluje. Bohatý je také výběr
materiálů a barev pro sedačky a výplně dveří, dekorů přístrojové
desky.
Rozličné možnosti při výběru kombinací osazení vozu umocňuje nabídka pěti benzinových a tří dieselových agregátů i moderních mechanických a automatických převodovek. Benzinové agregáty jsou v rozpětí od 1,4 MPI/59 kW až po špičkový motor 2,0 TSI s výkonem 147 kW pro model RS. Fandové nafty mohou volit z přeplňovaných motorů se systémem vstřikování paliva common rail (1.6 TDI CR/77 kW, 2.0 TDI CR/ 103 kW nebo 2.0 TDI CR/125 kW ve verzi RS). Mezi převodovkami je lahůdkou nová sedmistupňová automatická převodovka DSG.
Pokud jde o jednotlivé stupně výbavy (pět, včetně sportovní RS), tak už v základním provedení Classic najdete například elektronický stabilizační systém ESP včetně kooperujících systémů ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, HBA, DSR a ESBS. V základní výbavě je rovněž šest airbagů - airbag
řidiče, spolujezdce (s možností deaktivace), boční airbagy vpředu a hlavové airbagy.
K testu jsme měli Octavii v provedení Elegance. Její součástí jsou i dvě čtecí lampičky vpředu a čtecí světla vzadu, schránka na brýle, Jumbo box s audiozdířkou, multifunkční volant, loketní opěra, dvouzónová klimatizace Climatronic s elektrickou regulací, špičkové rádio Swing s CD a MP3, tempomat, vyhřívaná přední sedadla, 15” kola z lehké slitiny, dynamické natáčecí světlomety, palubní počítač se dvěma paměťmi, kontrola tlaku v pneumatikách, automatické stěrače, pomoc při parkování vpředu i vzadu se zobrazením na obrazovce, brzdový asistent, asistent rozjezdu do kopce, automatické zadní stěrače, telefon s připojením přes bluetooth. Auto mělo spolehlivý radionavigační systém Amundsen, který se, jak rád připomínám, údajně tolik nekrade jako jeho bratříček s větší obrazovkou. Pracuje totiž jen s CD.
Okouzlený jsem byl z nového dieselu 1.6 TDI CR/77 kW v kombinaci automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG (což znamená přímo řazená) s režimem sport, s možností přepnutí do režimu Tiptronic a také řazením páčkami pod volantem. Přenos síly mezi motorem a převodovkou zajišťují dvě vzájemně nezávislé spojky, které jsou odladěny tak, že při řazení nevznikají rušivé rázy a není přerušen přenos výkonu motoru na nápravu. Skutečně sebemenší rázy nepocítíte v žádném režimu řazení i pod plynem. S chutí jsem si s tímto osazením hrál při řazení páčkami pod volantem. V zatáčkovitém, kopcovitém prostředí je to radost. Přitom se nemusíte držet ve způsobu jízdy nijak při zdi a spotřeba paliva je stále udivující. Při objemu nádrže 55 l na ní spolehlivě najedete dost přes 1000 km. My jsme absolvovali 1628 km, z toho po městě asi 200 km, zbytek tak napůl mezi dálnicemi a běžnými silnicemi. Spotřeba při velmi svižném způsobu jízdy byla pouhých 5,0 l/100 km.
Škodu Octavii si můžete pořídit od 357 900 Kč, základní cena testovaného vozu je 597 900 Kč.
Autor: Oldřich Šesták
Zdroj: http://magazin.ceskenoviny.cz/auto/zpravy/skoda-octavia-pozehnanych-sedm-kvaltu/712234