Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

Škoda Auto Vrchlabí a automat DQ 200 - test robotů

Automobilka Škoda Auto má v ČR 3 továrny – Mladá Boleslav a Kvasiny vyrábí 8 modelů  zn. Škoda a Seat, Boleslav dále motory a 2 manuální převodovky. Třetí je ve Vrchlabí, kde sestavují jediný díl – automatickou převodovku DQ 200.

 

-          Jde o 7mistup. automatickou převodovku

-          Jedna z nejsložitějších součástí vozidla (skládá se z 352 komponentů)

-          32 variant

-          Kaleno při 960 °C

-          Točivý moment 250 Nm

-          Export do celého světa

-          Denní výroba je cca 2 200 ks

-          Převážnou část zastávají roboti

Montáž do:

  • Audi: A1/S1, TT, A3, Q2
  • VW: Polo, Golf, Golf Sportsvan, Passat, Jetta, Scirocco, Beetle, Caddy, Touran, T- Roc
  • Škoda: Rapid, Fabia, Octavia, Superb, Karoq
  • SEAT: Toledo, Ibiza, Leon, Ateca, Arona

Proces:

  1. 1. Bedna s hřídelemi a koly – výkovky, které jsou základem pro obrábění = soustružení a frézování
  • Zpracování 18ti dílů – 13 ozubených kol a 5 hřídelí (přesnost - měřeno v mikrometrech)
  1. 2. Kalení získání tvrdosti a houževnatosti
  • Probíhá v přetlaku helia při cca 960 °C, čemuž předchází cementace povrchu (nasycení uhlíkem)
  • Kontrola předepsaných parametrů odebraného vzorku
  1. 3. Mechatronika -  mozek převodovky (řídí spojku i řazení převod. stupňů)
  • Má samostatnou montážní linku
  • Velmi přísné podmínky na čistotu
  • Výroba je  rozdělena do 4 zón – 1.-3. – vybalování a praní dílů, 4. – montáž (nejčistší zóna, vstup jen ve specializovaných oblecích)
  1. 4. Skládání – roboticky nalisovaná ozubená kola a ložiska na hřídele vkládá do hliníkových skříní převodovky, poté dojde ke spojení skříní, montáži mechatroniky a spojky a kompletní výrobek se plní olejem
  • Proces trvá cca 3 h
  • Datový nosič – načítání všech údajů výroby
  • Kamerový systém – kontrola montáže správného typu dílu (3x denně, 5 dní v týdnu se úmyslně pustí špatný díl a probíhá kontrola, zda jej systém odhalí, zatím byl počítač úspěšný)
  1. 5. Testování ve 180 km/h – konečný test probíhá na zkušebních stavech na konci montážní linky
  • Trvá ca 8 min
  • Projde jím každá převodovky
  • Proběhne řazení všech 7 RS a zpátečky
  • Simulování rychlosti až 180 km/h
  • Test hlučnosti (při odchylce od normálu je AT vyřazena  a dále testována pro zjištění chyby)
  1. 6. Zkušební jízda – převodovka se namontuje do zkušebního vozu všech motorizací a koncernových značek
  • za volant usedají 2 technici, odborníci na akustiku ve vozidle, kteří po sluchu přesně rozpoznají veškeré odchylky v chodu převodovky
  • lidský sluch je doplněn čtyřmi mikrofony a senzor
  • vysoké rychlosti se testují ve firemním polygonu

Zdroj: https://auto.idnes.cz/prevodovka-tovatna-test-vrchlabi-skoda-vw-volkswagen-pfu-/automoto.aspx?c=A180202_133544_automoto_taj&strana=6#space-a