Díky vývoji jsou současné automatické převodovky moderní a cena není již tak vysoká. Nejvíce jsou in modely vyšších tříd – Superb, větší SUV (Kodiaq, Touareg), ovšem pronikají také do tříd nižších.
Stále stoupá počet zájemců, kteří chtějí absolvovat autoškolu pouze ve vozidle s automatem.
Ovšem není automat jako automat.
Miniauta
V nich není automat tak častý, jedná se většinou o robota. Nejlacinější vůz (285 900 Kč) je Toyota Aygo, 5stistup%nová převodovka s možností sekvenčního ručního řazení, pod 300 000 Kč s robotem lze pořídit také dvojku Kia Picanto a Hyundai i10.
Malá auta
Zde najdeme převodovky bezestupňové, hybridní jednostupňové, dvouspojkové či planetové. Více jak polovina vozidel se vejde pod 400 000 Kč – Space Star, Clio.
Kompakty
Klasická rodinné vozy – 3 verze Hyundaie i30, 2 Opelu Astra, Škoda Scala.
SUV
Suzuki Ignis (bezestupňový automat), Opel Crossland X (planetový šestistupňový automat), Peugeot 2008 (planetový osmistupňový automat), Fiat 500X (šestistupňová dvouspojka), Stonic, Kamiq, Kona a Puma (sedmistupňová dvouspojka)
TYPY AUTOMATICKÝCH PŘEVODOVEK
Planetová
Pro přenos točivého momentu od motoru na převodové ústrojí používá hydrodynamický měnič momentu, který spojuje výhody kapalinových a mechanických převodů. Základem je kolo reaktoru vymezující rozdíly točivého momentu na vstupu a výstupu.
+ -
Hladké rozjezdy a řazení výrobní náklady
Možnost velkého počtu a rozsahu převodů nutnost pravidelné údržby
Dlouhá životnost větší mechanické ztráty
Dvouspojková
Nejlepší řešení vysoké účinnosti a rychlosti. Je složena ze 2 dílčích převodovek s vlastními spojkami (jedna se stará o liché a druhá o sudé převody). Změna je rychlá a bez prokluzu. Např. Fiat, Ford, Hyundai, Kia, Seat, Škoda, VW.
+ -
Rychlé řazení o 1 stupeň pomalé řazení o více stupňů
Vysoká účinnost méně hladké rozjezdy
Robotizovaná
Typická pro minivozy. Jedná se o manuál, ve kterém se hydraulika nebo elektromechanika stará o ovládání spojky a řazení. Řídící jednotka vyhodnocuje podle údajů od senzorů jízdní data a rozhoduje, kdy změnit převod. Poté dá pokyn hydraulice, která rozpojí spojku přeřadí a opět spojí kola hnacím řetězem.
+ -
Nižší výrobní náklady kostrbaté řazení
Velká shoda s manuálem méně hladké rozjezdy
Bezestupňová
Převodovka s plynule měnitelným převodem nemá ozubená kola. Tvoří ji 2 hřídele, na nichž jsou proti sobě směřující kužely, spojení mezi nimi zajišťuje gumový řemen, nebo článkový řetěz. Převodový poměr, který může pracovat ve velkém rozmezí, se mění v závislosti na tom, jak se k sobě kužely přibližují nebo oddalují. Jde o jednoduchou bezproblémovou konstrukci a většinou výrobce elektronicky přednastaví stupně, proto lze řadit i manuálně. Nejdeme ji např. v Nissanu, Opelu, Suzuki, Toyotě.
+ -
Plynulá jízda včetně rozjezdů vytáčení při akceleraci
Velké převodové rozmezí vysoké ztráty na dálnici
kratší živostnost
Hybridy, elektrovozy
Elektroauta nepotřebují klasickou převodovku, vystačí si s 1 redukčním převodem.
U hybridů nebo plug-in hybridů jsou různá řešení podle toho, jak je poskládán hybridní systém.