Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

Převodovky DSG od VW v ojetinách

Dvouspojková samočinná převodovka DSG od VW byla první masově takto řešenou převodovkou na světě.  Jak je to s jejich spolehlivostí?

 

DSG = z němčiny Direktschaltgetriebe, z angličtiny Direct Shift Gear

Na počátku 3. tisíciletí málokdo znal pojem dvouspojková samočinná převodovka.

Podobnou převodovku již sestrojila automobilka Porsche v pol. 80. let, ovšem pouze pro závodní účely.

Takto řešenou převodovku, 6tistupňovou DSG, která byla navržena k přenosu točivého momentu motoru až 350 N.m.,  si zákazníci mohli pořídit v r. 2003, a to buď Audi TT 3.2 VR6, nebo VW Golf R32.

Konkurenční automobilky na úspěch DSG nereagovaly pružně (až v r. 2010 Ford Powershift, Ranult EDC), naopak VW od r. 2007 rozšířil nabídku o 7mistupňovou DSG  převodovku (ozn. DQ 200)  s točivým momentem max. 250 N.m.

Postupně se tato převodovka objevila v Audi A4 (pzn. DL501) a od r. 2009 ji najdeme např. ve VW Tiguan nebo T6.

Nejnovější dvouspojkou je DQ 381 a také DQ 400e, která je určena pro hybridní pohony.

V ojetých vozech nejčastěji najdeme 6tist. DQ 250, 7mist. DQ 200.

Dvouspojková samočinná převodovka

-          Nejedná se o klasickou automatickou převodovku – v konečném důsledku vypadá jako 2 manuální převodovky ve společném obalu, převody však mění samočinně (bez zásahu řidiče), každá  má vlastní spojku a současně obsahuje jen vybrané převody (jedna zajišťuje přenos na liché stupně a zpátečku, druhá na sudé stupně

-          Rozdíl mezi DQ 250 a 200 spočívá v rozdílném počtu převodů a v uspořádání obou převodovek, 25 0 – spojky v olejové lázni, 200 dostala spojky suché

-          Nutná diagnostika – základní nastavení převodovky

-          Mechatronika se neopravuje – nutná výměna dle konkrétního VINu vozu

Sedmistupňová DSG DQ 200 se suchými spojkami

-          Přenos točivého momentu z motoru přes dvouhmotový setrvačník na dvojitou suchou třecí spojku

-          používá 2 druhy oleje – jeden jako hydraulickou kapalinu pro mechatroniku (ovládání převodovky), druhý je převodový olej pro mechatroniku (ozubená kola, hřídele, řadící objímky se synchronizací), který musí splňovat předepsanou specifikaci VW G 004 000

-          doporučuje se pravidelná výměna oleje v mechanické části převodovky (olej v mechatronice je celoživotní

-          slabinou je sada suchých soustředných spojek – nenabízí tak plynulé řazení (mechatronika musí volit jejich zanedbatelný prokluz z důvodu oddálení opotřebení spojek))

-          nejvíce problémů způsobují časté rozjezdy a jízdy v kolonách

-          spojkám také neprospívá navyšování výkonu a točivého momentu motoru různými úpravami, tím se zkracuje jejich životnost

-          výměna sady spojek stojí kolem 12 000,- (v závislosti ceny za práci, materiál stojí cca 6 000,-)

Šestistupňová DSG DQ 250

-          také pracuje s dvouhmotovým setrvačníkem

-          je dimenzovaná pro větší momentové zatížení – 350 N.m

-          nemá oddělený olejový okruh (je jen jeden druh oleje – specifikace G 052 182)

-          velmi důležitá je pravidelná výměna olejové náplně (nejpozději po 60 000 km), znečištěný olej může způsobit až spálení soustředných spojek

-          slabinou je mazání drážkového unašeče dvouspojky (modulu soustředných spojek). – pokud se unášeč volně nepohybuje po drážkách hřídele, dojde k jeho poškození, a tím i k poškození zadního ložiska hnacího hřídele v převodovce

Společné závady obou převodovek

-          hluk – hučení = vadná ložiska hřídelů (dá se řešit výměnou)

-          ozubená kola převodů – neřeší se opravou, ale výměnou celé převodovky

-          výměna mechatroniky

Jak poznat, zda je převodovka v ojetém vozidle zcela funkční

-          při zkušební jízdě se vše nerozpozná

-          doporučuje se vozidlo vyvézt, zařadit „D“ a povolit pedál brzdy – vozidlo se rozjede bez plynu a převodovka by měla plynule (bez škubání) přeřadit na 2. stupeň, Také při řazení a jízdě pod plynem by neměla škubat

-          diagnostika elektroniky odhalí stav převodovky (údaje naměřených hodnot)

 

 

Zdroj: http://www.auto.cz/prevodovky-vw-dsg-ojetinach-jak-spolehlivosti-122786