Dvouspojková samočinná převodovka DSG od VW byla první masově takto řešenou převodovkou na světě. Jak je to s jejich spolehlivostí?
DSG = z němčiny Direktschaltgetriebe, z angličtiny Direct Shift Gear
Na počátku 3. tisíciletí málokdo znal pojem dvouspojková samočinná převodovka.
Podobnou převodovku již sestrojila automobilka Porsche v pol. 80. let, ovšem pouze pro závodní účely.
Takto řešenou převodovku, 6tistupňovou DSG, která byla navržena k přenosu točivého momentu motoru až 350 N.m., si zákazníci mohli pořídit v r. 2003, a to buď Audi TT 3.2 VR6, nebo VW Golf R32.
Konkurenční automobilky na úspěch DSG nereagovaly pružně (až v r. 2010 Ford Powershift, Ranult EDC), naopak VW od r. 2007 rozšířil nabídku o 7mistupňovou DSG převodovku (ozn. DQ 200) s točivým momentem max. 250 N.m.
Postupně se tato převodovka objevila v Audi A4 (pzn. DL501) a od r. 2009 ji najdeme např. ve VW Tiguan nebo T6.
Nejnovější dvouspojkou je DQ 381 a také DQ 400e, která je určena pro hybridní pohony.
V ojetých vozech nejčastěji najdeme 6tist. DQ 250, 7mist. DQ 200.
- Nejedná se o klasickou automatickou převodovku – v konečném důsledku vypadá jako 2 manuální převodovky ve společném obalu, převody však mění samočinně (bez zásahu řidiče), každá má vlastní spojku a současně obsahuje jen vybrané převody (jedna zajišťuje přenos na liché stupně a zpátečku, druhá na sudé stupně
- Rozdíl mezi DQ 250 a 200 spočívá v rozdílném počtu převodů a v uspořádání obou převodovek, 25 0 – spojky v olejové lázni, 200 dostala spojky suché
- Nutná diagnostika – základní nastavení převodovky
- Mechatronika se neopravuje – nutná výměna dle konkrétního VINu vozu
- Přenos točivého momentu z motoru přes dvouhmotový setrvačník na dvojitou suchou třecí spojku
- používá 2 druhy oleje – jeden jako hydraulickou kapalinu pro mechatroniku (ovládání převodovky), druhý je převodový olej pro mechatroniku (ozubená kola, hřídele, řadící objímky se synchronizací), který musí splňovat předepsanou specifikaci VW G 004 000
- doporučuje se pravidelná výměna oleje v mechanické části převodovky (olej v mechatronice je celoživotní
- slabinou je sada suchých soustředných spojek – nenabízí tak plynulé řazení (mechatronika musí volit jejich zanedbatelný prokluz z důvodu oddálení opotřebení spojek))
- nejvíce problémů způsobují časté rozjezdy a jízdy v kolonách
- spojkám také neprospívá navyšování výkonu a točivého momentu motoru různými úpravami, tím se zkracuje jejich životnost
- výměna sady spojek stojí kolem 12 000,- (v závislosti ceny za práci, materiál stojí cca 6 000,-)
- také pracuje s dvouhmotovým setrvačníkem
- je dimenzovaná pro větší momentové zatížení – 350 N.m
- nemá oddělený olejový okruh (je jen jeden druh oleje – specifikace G 052 182)
- velmi důležitá je pravidelná výměna olejové náplně (nejpozději po 60 000 km), znečištěný olej může způsobit až spálení soustředných spojek
- slabinou je mazání drážkového unašeče dvouspojky (modulu soustředných spojek). – pokud se unášeč volně nepohybuje po drážkách hřídele, dojde k jeho poškození, a tím i k poškození zadního ložiska hnacího hřídele v převodovce
- hluk – hučení = vadná ložiska hřídelů (dá se řešit výměnou)
- ozubená kola převodů – neřeší se opravou, ale výměnou celé převodovky
- výměna mechatroniky
- při zkušební jízdě se vše nerozpozná
- doporučuje se vozidlo vyvézt, zařadit „D“ a povolit pedál brzdy – vozidlo se rozjede bez plynu a převodovka by měla plynule (bez škubání) přeřadit na 2. stupeň, Také při řazení a jízdě pod plynem by neměla škubat
- diagnostika elektroniky odhalí stav převodovky (údaje naměřených hodnot)
Zdroj: http://www.auto.cz/prevodovky-vw-dsg-ojetinach-jak-spolehlivosti-122786