Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

Převodovka Zeroshift

Převodovka Zeroshift.......

Pokud jste kdy vlastnili bicykl s více než jednou rychlostí, bylo na něm zařízení zvané přehazovačka. Když jste přehazovali rychlost, přesouval se řetěz bicyklu plynule z jednoho ozubeného kolečka na druhé v systému, který dokázal nakombinovat 15 rychlostí pro jízdu vpřed.


Nový typ automatizované manuální převodovky (AMT), o které se mluví jako o světově nejrychlejší AMT převodovce, navrhnul pán jménem Bill Martin ve firmě Zeroshift Ltd. v Milton Keynes v Anglii. Zajímavou věcí na této převodovce je, že pracuje podobně jako přehazovačka rychlostí na bicyklu. Disponuje také výhodami oproti ostatním designům, a to tím, že její výroba je ekonomická a lze ji přizpůsobit pro kteroukoliv poháněcí soustavu: motocyklů, vozů s pohonem na přední nebo zadní kola včetně hybridních vozidel, těžkých tahačů a autobusů. Může také vážit méně než ostatní převodovky.


V současném okamžiku většina z vás pravděpodobně zná dvouspojkovou převodovku s přímým řazením Direct Shift Gearbox (DSG) zavedenou tady ve státech na vozech VW a Audi. Myšlenkou této DSG převodovky je zařadit zamýšlený rychlostní stupeň ještě v okamžiku, kdy je převodovka stále na stupni předchozím, přičemž se během několika milisekund zasune mokrá spojka a DSG přejde na další stupeň.


Co kdyby toto přeřazení dokázala převodovka AMT provést za nula sekund a navíc zcela plynule? A přesně toto dokáže převodovka Zeroshift provést pomocí elektronicky řízených akčních jednotek a automatizované jednoduché suché spojky. Tyto akční jednotky mohou být také řízeny vzduchem nebo hydraulickým tlakem, což značně rozšiřuje typ vozidlových aplikací.


Tajemstvím koncepce převodovky Zeroshift je to, že vynechává synchronizační kroužky a nahrazuje je „zubovými spojkami“. Tyto zubové spojky zajišťují na převodovce automatické vzestupné a sestupné řazení /Obrázek 1).

Když je kupříkladu převodovka na neutrálu, zasune se první kroužek a provede tak přípravu pro pohyb vpřed, zatímco druhý kroužek vymezuje vůli. Vzestupné řazení uskutečňuje druhý kroužek, čímž obstarává pohyb vpřed, zatímco vůli vymezuje první kroužek. Jinými slovy umožňuje návrh této převodovky řazení při zatížení, protože zatížení na komponentech řazení je velmi nízké.


Zuby zubové spojky pracují v souborech dvou točivých momentů s opačnými směry (obrázek 2 a 3). Během přeřazení s jednoho stupně na druhý se oba soubory zubů zasunou automaticky ve stejném směru jako právě používaný točivý moment a odstraní tak ztrátu otáček motoru, ke které dochází na ostatních typech převodovek. Tím se zvýší palivová úspornost, protože na zmar nepřijde žádné palivo a motor během řazení dále pohání kola vozu.

 

Ring = Kroužek
Dog-clutch hub splined to shaft = Náboj zubové spojky s drážkami na hřídel
Dog-clutch bullets = Zuby zubové spojky
Gears are designed to engage the rings = Ozubená kola jsou navržena pro zasunutí do kroužků

www.atsg.com

www.zeroshift.com