Britská automobilka Panther Westwinds Ltd. patřila v 70. a 80. letech k prosperujícím výrobcům luxusních a sportovních vozidel, inspirovaných 30. léty.
Také se mohou pyšnit vozem, který předběhl dobu -šestikolový superautomobil a supersport.
Společnost byla založena r. 1972 Robertem Jankelem, ten svůj první automobil sestrojil v r. 1954 (v 16ti letech) – kompletně přebudoval nabouraný Austin 7. Avšak v dalších letech se v automobilovém průmyslu mnoho neprosadil. Věnoval se módnímu návrhářství – působil v rodinném podniku, současně i úpravám a modernizacím automobilů. Získané zkušenosti a zájem zákazníků o moderní automobily se zevnějškem klasiků 30. Let byly podnětem k založení vlastní společnosti, tak počátkem 70. let v jihovýchodní Anglii, ve Weybridge v hrabství Surrery vznikla automobilová společnost Panther Westwinds Ltd.
- Spojení tehdejší techniky zn. Jaguar s liniemi slavného SS 100 (výrobce Jaguar v l. 1936-1940)
- Měl úspěch – oceňován byl vzhled, použitá technika i jízdní výkony
- Dvoumístný roadster
- Nešlo o striktní repliku automobilu z pol. 30. let, ale o moderní a luxusní ztvárnění – karoserie byla vyráběna ručně, interiér – kožená čalouněná sedadla, palubní deska obložená dřevem, koberce z vlněného plyše
- Základem byl žebřinový rám z ocelových profilů s 3,8 l řadovým šestiválcem Jaguar XK (alternativa = 4,2 l řadový šestiválec XK, nebo 5,3 l vidlicový dvanáctiválec Jaguar XJ12), pro šestiválce byla klasikou převodovky manuální, pro dvanáctiválce 3st. automatická převodovka
- Parametry: d 4064 nm, š 1664 nm, v 1346 nm, hmotnost okolo 1100 kg, max. rychlost přes 200km/h, nadprůměrná dynamika
- V l. 1972 – 1986 376 exemplářů
- Cena v dnešní době je cca od 50 000 EUR (1 280 000 Kč) a výše
- Šestiválce a dvanáctiválce zn. Jaguar, inspirace proslulou Bugatti type 41 – Royale
- Ve 2.pol. 70. Let patřil, díky svým kvalitám a vlastnostem, mezi nejdražší a nejluxusnější vozy a poskytoval max. pohodlí
- Základem byl model J72
- Vznik v l. 1974 – 1986 – 60 exemplářů – čtyřdveřová uzavřená karoserie i dvoudveřová kupé, 11 dvoudvéřových kabrioletů a min. 1 prodloužená šestidvéřová limuzína, dveře pocházely ze sedanu Austin 1800
- Zřejmě 4,2 l řadový šestiválec Jaguar XK, lépe by odpovídal 5,3 l dvanáctiválec Jaguar XJ12 (nejvyšší výkon 186 kW
- První 2 roky výroby – 3st. automat, poté 4st. automat
- Parametry: rozvor náprav 3605 nm, s délkou 5180 nm, š. 1805 nm a v 1550 nm
- Mezi majitele patřil např. Elton John, dvoudveřový modelbyl r. 1996 upraven do filmu 101 Dalmatinů
- Opět využívány linie 30 let, ovšem již nebyl inspirován konkrétním vozidle, byl určen i pro méně movité zákazníky
- Dvoumístný roadster – ručně tvarovaná karoserie z hliníkových plechů, vyrobená z laminátu (nižší náklady na výrobu), technika – libovolné tvary nebyla převzata od Jaguatu, nýbrž od Vauxhallu.
- Verze v atmosférickém provedení i s turbodmychadlem - naladění na 133 kW, s 4st. manuální převodovkou
- Parametry: rozvor náprav 2464 nm, d 3607 nm, š. 1610 nm a v 1227 nm s 2,3 l řadovým čtyřválcem Vauxhall s výkonem 81 KW
Konec 70. Let v nabídce 3 úspěšné modely, ovšem i tak se dostavily finanční potíže – v r. 1980 ji získal do vlastnictví Young Chull Kim a automobilka se stala součástí jihokorejské korporace, který proměnil Limu v model Kallista
- Zachování linie Limy, technika – pohonná jednotka, převodovky, náprava a další části od zn. Vauxhall byla nahrazena komponenty zn. Ford, panely karoserie z hliníkového plechu, nebo z laminátu
- Parametry: rozvor náprav 2550 nm, d 3851 nm, š. 1689 nm, v 1270 nm s 1,6 l čtyřválcem nebo vidlicový šestiválec o objemu 2,8 a 2,9 l – motory byly spojeny se 4st. a 5st. manuály, nebo 3st. automatickými převodovkami
- zrychlení v nejméně výkonné šestnáctistovce z 0 na 100 km/h za 8,5 s a nejvyšší dosažená rychlost 169 km/h; 2,8 l šestiválec stejná akcelerace za 7,5 s s dosaženou rychlostí málem 200 km/h
- vyrobeno 1437 modelů, dalších 78 modelů mělo být vyrobeno samotnou společností SsangYong v letech 1990 – 1993
- směřoval do budoucnosti
- šestikolový dvoumístný cabrio (návrh – Simon Lee a Dick Stacey) – vlastní vývoj s kombinací luxusu a výkonu
- extravagantní vůz
- interiér: velký luxus – okna, sedadla i klimatizace ovládaná elektricky, digitální přístrojový štít, televizní obrazovka a telefon
- parametry: hliníková karoserie – d 4877 nm, š 2032 nm, v 1219 nm, hmotnost 1302 kg, 2 páry malých 13palcových kol s pneumatikami o rozměrech 205/40 VR13, zadní kola s obřími pneumatikami 265/50 VR16
- vidlicový osmiválec (uložený mezi zadními koly) s objemem 8,2 lzn. Cadillac, čtyřkomorový karburátor, přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, spojený s 3st. automatem, výkon motoru kolem 405 kW /dle některých zdrojů až 447 kW)
- dosažená rychlost kolem 322 km/h (nepotvrzené tvrzení konstruktérů – až 360 km/h)
- zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,8 s
- vysoká cena = pouze 2 exempláře – jeden měl volant vpravo, druhý vlevo, lišily se barvou karoserie (starší byl černý, mladší bílý), dnes mají obě vozidla bílou karoserii s černými boky
- poprvé představen v r. 1984 na autosalonu v Birminghamu jako jednoduchý dvoumístný sportovní vůz s laminátovou karoserií s odnímatelnou střechou a řadovým čtyřválcem Ford (z modelu Fiesta XR2) o objemu 1,6 l, uloženým před zadní nápravou
- v původní podobě brzy „zmizel“, důvodem byla první generace modelu vozu Toyota MR2, kterému by nemohl být konkurencí svým výkonem a ani kvalitou zpracování
- nový projekt = důkladná proměna Sola ve vynikající supersportovní automobil
- v r. 1989 na autosalonu v Birminghamu představen nový Solo 2 kupé s novou 2 + 2místnou karoserií (autor Ken Greenley) – zajímavé řešení a umístění světlometů otočných o 170 st. kolem jejích podélné osy
- parametry: průnik aerodynamiky, rozvor kol 2530 nm, d 4345 nm, š 1780 nm a v 1180 nm, hmotnost 1 100 až 1 300 kg, karoserie z kompozitních materiálů s nosným rámem z oceli
- pohonná jednotka - z výroby Fordu, přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec z modelu Sierra Cosworth, usazený podélně za druhou řadou sedadel a disponující výkonem 150 kW, pohon kol obou náprav zajišťoval 5tistupňová manuální převodovka
- zrychlení z 0 na 100 km/h za 6 s, max. rychlost přes 140 km/h
- poč. 90. let byl velkým hitem se skvělou budoucností, plnil stránky motoristických časopisů, mělo být vyrobeno okolo 600 ks/rok a pro severoamerický trh měl být vyroben s 2,9 l šestiválcem zn. Ford, skutečnost byla jiná – v současnosti se uvádí, že vzniklo pouze 12 – 25 vozidel (rozdíl v počtu = změny v číslování šasi prototypů), ve Velké Británii by mělo být 9 takových modelů
Uzavření historie zn. Panther se datuje k 90. letům - finanční problémy mateřské automobilky SsangYong. V r. 2001 ji opět získal do vlastnictví Robert Jankel, který chtěl značku opět oživit – začal vyvíjet nový sportovní model. Naneštěstí v r. 2005 zemřel a Andrew, syn, označil projekt za „nedokončenou symfonii“.