Osm převodů je zřejmě málo, firma ZF Friedrichshafen představuje devítistupňový automat.
Německá společnost ZF Friedrichshafen představila devítistupňovou automatickou převodovku pro osobní automobily s motorem vpředu napříč. Novou převodovku bude možné použít i pro hybridní modely a pro auta s pohonem všech kol.
ZF předvedlo dvě varianty nové převodovky 9HP, které zvládnou krouticí moment v rozmezí 280 a 480 Nm. Automat tak bude možné použít v širokém spektru motorů.
Podle firmy může nová převodovka ušetřit až 16 % paliva oproti stávajícím šestistupňovým automatům. Motor totiž stále pracuje v nízkých otáčkách, například v rychlosti 120 km/h běží motor při zařazeném devátém stupni v 1.900 min-1. Při zařazeném šestém stupni v šestistupňovém automatu to je 2.600 min-1.
ZF také hlásá, že změny jednotlivých stupňů probíhají hladce a rychle.
Konstrukčně se jedná o klasickou samočinnou převodovku s hydrodynamickým měničem točivého momentu (HDM).
Devět stupňů je u 9HP vytvořeno čtyřmi planetovými soukolími a šesti řadicími elementy. Převodovku 9HP je možné jednoduše upravit podle různých požadavků. Může být tak použita i v hybridech a autech s pohonem všech kol. Nevadí ani propojení se systémem stop-start.
Osmistupňový automat firma ZF představila v roce 2009, kdy tím reagovala na Lexus a jeho osmistupňovou automatickou převodovku pro model LS 460, vyvíjenou ve spolupráci s japonskou firmou Aisin AW.
Převodovka ZF 8HP se rychle šíří napříč portfoliem BMW a koncernu Volkswagen, má ji mimo jiné i Rolls-Royce Ghost a Bentley Mulsanne. Verze upravená pro pohon všech kol zamířila do Audi A8, Porsche Cayenne a VW Touareg. Od letošního roku je k dispozici i v Chrysleru 300S a Range Roveru TDV8, od listopadu bude dostupná i pro novou generaci BMW řady 1.
Automobilka Chrysler bude tuto převodovku od roku 2013 pro vlastní potřeby vyrábět přímo v USA. O tom, kdy se objeví v sériové výrobě devítistupňový automat, zatím nepadla zmínka.
Zdroj: http://www.auto.cz/zf-9st-prevodovka-59397