Ještě nedávno byl automat v Octavii nebo Fabii vzácností, v současnosti jde o běžnou záležitost, a to díky
rostoucí popularitě a ochotě automobilek nabízet je i v nižších třídách (zejména VW, Opel Corsa, Škoda Citigo – nejlevnější vozidlo na českém trhu).
Doba, kdy šlo o o pomalé a líné převodovky, které sebraly vozidlu ? výkonu a zhoršovaly spotřebu paliva, již uplynula, moderní automatické převodovky mají mnohem lepší image – rychle a přesně řadí a dokonce snižují spotřebu paliva. Nejsou již výsadou jen luxusních a velkých vozidel (např. Audi A8), ale i cenově přijatelných vozů (např. SUV Kia Sportage).
Jde o klasickou převodovku se spojkou – nejjednodušší forma automatického řazení
Spojku ovládá elektronika (nikoliv řidič nohou – není spojkový pedál)
Jsou součástí v nejmenších vozech i v některých vozech sportovních
Výhody:
Jednoduchá konstrukce
Min. ztráty výkonu a dynamiky
Nízká cena
Relativní mechanická spolehlivost
Nevýhody:
Nepohodlné řazení
Nesnadné popojíždění a parkování
Vybrat či nechat být?
Za úvahu stojí např. Škoda Citigo, Opel Corsa nebo Adam, naopak se vyhněte BMW s převodovkou SMG, Citroenu (model s klasickým měničovým automatem)
Jak se projevuje závada převodovky?
Podobně jako u manuálu – prokluzováním, vibracemi, necitlivým záběrem při rozjezdu nebo řazení. Nesmí se z ní ozývat žádné „divné“ zvuky.
na trhu již desítky let
v některých moderních převodovkách je měnič točivého momentu doplněn spojkou (snížení mechanických ztát)
Výhody:
pohodlné řazení a kultivovanost
plynulé a klidné popojíždění v koloně
spolehlivost (dodržovat pravidelný servis)
úspora motoru od necitlivého zacházení (překročení limitu otáček, podtáčení...)
Nevýhody:
vyšší mechanické ztráty
u slabších motorů větší spotřeba a pokles dynamiky
poměrně nákladné opravy
Vybrat či nechat být?
Rodinné MPV nevydrží v autobazarech dlouho, pozor na BME a Audi, kde značka nepředepisuje pravidelnou výměnu olejové náplně (většinou u najetých 200 000 km končí životnost převodovky), podobně jsou na tom převodovky Mercedesu (nejsou to, co bývaly). Velmi rizikové jsou u luxusních vozidel s výkonnými motory (přenášejí vysoké hodnoty točivých momentů).
Doporučuje se Škoda Fabia 1.6.16V, stejnou kombinaci s 6tistup. automatickou převodovkou Aisin mohl mít i Roomster (jde o lepší volbu než pozdější DSG).
na vstupní a výstupní hřídeli jsou kuželová kola, spojena třecím řemenem nebo speciálním řetězem
má pouze 2 hraniční převodové poměry, mezi nimi mnoho dalších převodů
moderní CVT jsou naprogramována tak, aby měla několik předem předvolených RS
nejznámějším příkladem je Subaru
Výhody:
pevná konstrukce
plynulý přenos výkonu
při ustálené jízdě (pokles provozních otáček) snížení spotřeby a hluku
Nevýhody:
zvyknout si na projev motoru
za diskusi stojí životnost třecích segmentů
Vybrat či nechat být?
Pokud je dodržován prodlený servis, nebývají větší problémy v menších vozech s nižšími hodnotami točivých momentů, horší je to u vozidel větších, např. variátor Multitronic v Audi (životnost 100 000 km, poté se sypou piliny). Dále pozor na CVT v Nissanich Murano a dalších amerických SUV,
Většinou bez větších problémů je variátor Lineartronic u Subaru (vyžaduje však zvyk na projev). Vše ale závisí kus od kusu.
jde o 2 spojené mechanické převodovky, z nichž každá má spojku (nejčastěji jsou na jedné hřídeli kola lichých převod. stupňů a na druhé zase sudých převod. stupňů)
při přenosu výkonu se jedna hřídel spojí s klasickou třecí spojkou a dle polohy pedálu plynu se předřadí rychlost na druhé odpojené hřídeli, ke změně rychlosti dojde přepnutím spojek
Výhody:
rychlé řazení
dynamický zážitek z jízdy
reálné snížení spotřeby
Nevýhody:
omezená plynulost při popojíždění a parkování
vysoká cena
za diskusi stojí životnost některých ojetin
velmi nákladné opravy
Která dvouspojka je dobrá a která ne?
Převodovky DSG automobilky VW, které jsou ve vozidlech Škoda. K motorům s točivým momentem do 250Nm se dává 7mist. převodovka DSG se suchými spojkami, motory nad 250 Nm mají 6tist. DSG s mokrými spojkami.
DSG7 se doporučuje pouze ve Fabii s najetými pár desítkami km (mnohdy se nedožila ani 100 tis. najetých km). Mnohem lepší je DSG 6 v Octavii, Yetim či Superbu (při pravidelné výměně oleje vydrží bez problémů 250 tis. km).
některé moderní hybridní systémy (např. v Toyotě) využívají spojení planetového ozubeného soukolí s elektromotorem (eCVT – podobný projev převodovky třecímu řemenovému CVT, ovšem mechanicky jsou zcela rozdílné
Výhody:
prakticky neomezená spolehlivost
naprostá plynulost přenosu výkonu
snížení spotřeby a hlučnosti při plynulé jízdě
Nevýhody:
projev pod zátěží připomíná variátor CVT
omezená nabídka ojetých vozidel
Příkladem naprosté spolehlivosti automatu je hybridní Lexus CT200h, dále jej najdeme také v Priusu, v ne natolik výstředním modelu Auris.
Nabídka je velmi omezená.
U některých vozidel nejdeme i třecí CVT (např. Honda Insight), měničový automat (např. Mercedesy, Audi, Porsche), dvouspojkovou převodovku, robota, dokonce i převodovku manuální (např. Honda CR-Z). Toto specifické řešení je typické právě pro Toyotu a Lexus.