General Motors nyní vyvíjí sedmou generaci Amerického sportovního vozu, Corvette Stingray (obr. 1 a 2). Vůz Corvette C7 by měl být v prodeji v třetím čtvrtletí tohoto roku. GM koupil Stingray zpět jako název modelu pro tuto generaci Corvetty.
Je to opravdu prvotřídní vozidlo. Nabízí nové technologie, design a výrobní metody, které jdou daleko za hranicí známého C5 a C6 Corvette. Tyto vozy mají za sebou dlouhou cestu od starších sklolaminátových modelů používající aluminiový rám a mnoho uhlíkových dílů. GM investovala jmění do vývoje a designu zcela nového aluminiového motoru LT1 (obr. 3), který produkuje výkon 450 koní. Z nuly na 100 zrychlí v řádu 4 sekund a toto je sériový motor. Silnější verze nového LT1 bude k dispozici v nejvyšších modelech Corvette. 4
Nejúdernějším rysem těchto vozidel je sedmistupňová manuální převodovka, TR670 (obr. 4 a 5). Krátká historie převodovky T56, původně navržena a zkonstruována v BorgWarner používaná ve vozech Firebirds, Camaro, Dodge Vipers, ukazuje vývoj této šestistupňové převodovky.
BorgWarner byl koupen Tremecem, který pokračoval na vylepšování designu T56 a přetavil ho do převodovky TR6060, která se nyní nachází ve vozidlech Corvette, Mustang, SRT Viper, Dodge Challenger, Pontiac GTO, Cadillac CTS-V a Aston Martin. Tremec oproti původnímu designu BorgWarner významně vylepšil kvalitu řazení, kroutící moment a dostupné převodové poměry. Vybaven pátým a šestým převodovým stupněm došlo
k významnému zlepšení i ve spotřebě paliva. Požadavky na nižší spotřebu jakoby nikdy neustávaly, proto na TR6070 používaný v nových Corvettách, ale navržený také pro použití v jiných modelech jako je Cadillac CTS-V, pokročil design za tímto účelem kupředu tak, aby tato auta byla ještě úspornější, ale ne na úkor výkonu.
Modely převodovek TR6060 a 6070 v generaci Corvette C5, C6 a C7 jsou umístěny v zadní části vozidla, přišroubovány přímo k diferenciálu tak, aby se pokud možno dosáhlo k rozdělení hmotnosti 50/50, jsou poháněny spojkovým systémem a trubicí točivého momentu připojené k zadní části bloku motoru. Tremec dosáhl významného inženýrského milníku při vytváření této sedmistupňové jednotky, která není o mnoho delší než její předchůdce TR6060. Tohoto bylo dosaženo použitím společného synchronizátoru pro zpátečky a sedmý stupeň a namontováním převodu na hřídel.
Pro synchronní kroužky Tremec vytvořil nový třecí materiál složený z uhlíkových vláken a ze sintrovaného bronzu pro prvotřídní hladké řazení, dlouhou životnost s vysokým výkonem a vysokým točivým momentem. Zapojení zubů přesuvníku bylo modifikováno z tradičního “roof peak” designu na asymetrický úhel 120 °, protože posuvné trubice tohoto přesuvníku jsou nyní řídící a musí být montovány tak, aby směřovaly správnou stranou na správný převod. Trubice jsou označeny tak, jak mají směřovat na ten který převod.
Dvě konfigurace převodových poměrů jsou již k dispozici, třetí, verze bližších poměrů přijde na trh brzy:
Konfigurace 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7.
1 2,97 2,10 1,46 1-1 0,74 0,50 0,42
2 2,66 1,78 1,30 1-1 0,80 0,63 0,42
3 2,29 1,60 1,21 1-1 0,84 0,67 0,42
TR6070 má také pojízdný senzor polohy na zadní straně převodovky, který pracuje s počítačově řízeným spínačem režimu tzv. voličem režimu jízdy. (obr. 6). Tento program ovládá 12 atributů, včetně plynu, aktivního řízení palivového systému, řízení, výfukového tónu, magnetické kontroly, kontroly stability a trakce. Pojízdný senzor informuje počítač o výběru převodového stupně, a systém řízení přizpůsobí odpovídající otáčky bez zásahu řidiče.
Volič režimu jízdy má pět obecných nastavení - Počasí, Úspornost, Cestování, Sport a Track - z nichž všechny mohou být dále nastaveny dle potřeb řidiče. Vozidlo využívá rozvinutou spojkovou sadu s dvou-hmotnostním setrvačníkem, který isoluje impulsy motoru a zabraňuje chrastění převodových stupňů.
Další nový vývoj u TR6070 zaznamenal snímač otáček v zadní části převodovky, nová přední lamela a přídavná převodovka, tlakové mazání převodů přesunuté na řidičovu stranu obalu a port přídavné převodovky, který umožňuje snadnější montáž vidlice zpátečky a sedmého stupně. Korálkové těsnění se nyní používá pro zlepšení utěsnění odlitků obalu.
Nová Corvette C7 je opravdu zázrak designu a zdokonalení již tak báječného vozu.
Tremec by měl být hrdý na to, že je výrobcem převodovky do tohoto epického vozidla. Lehčí a rychlejší, s naprosto báječným designem karoserie. Corvetty jsou nyní skutečně prvotřídní vozidla. Představte si auto, které dokáže konkurovat nejlepším světovým sportovním vozům za ve srovnání velmi rozumnou cenu. Ty z nás, kteří si mysleli, že čtyř-rychlostní převodovka byla velký krok kupředu, z původní tří-rychlostní, by nikdy nenapadlo, že se dožijeme převodovky sedmi-rychlostní.