Převodovka, také i motor během provozu vytvářejí různé kousky materiálu – kovové i nekovové částečky, které vznikají především při zajíždění vozidla, kdy si vše „sedá" třeba i několik tisíc km, proto se doporučuje první 2 tisíce km jezdit spíše šetrněji.
Aby olej vydržel čistý co nejdéle, mají automaty, kromě mechanických, hydraulických a elektronických komponent, jednoduché a efektivní řešení – magnety.
Automatická převodovka, kde se o sebe otírají ozubená soukolí, příp. řemen o řemenice (převodovka CVT), tak dává vzniknout otěrům, které zachytí buď filtry (mívají především 2 – jemný a hrubší) nebo právě magnety. Nezřídka bývají součástí filtru a mění se tedy s nimi. Platí, že magnetická síla přitahuje kovy silou magnetického pole. Všechny kovové nečistoty a piliny, které kolem nich projdou, se zachytí na magnetech. V oleji zůstanou max. měkčí otěry např. ze spojek, abrazivní kovové části v něm stále dokola obíhat nebudou.
Samozřejmě ani magnety nemohou fungovat stále, po jisté době (nájezdu) se mohou úplně obalit kovovými částečkami a tak přestanou plnit svoji funkci, jako např. když se při výměně motorového oleje zapomene vyměnit filtr. Olej může být v pořádku, ale kovové otěry se mohou dostat do míst s vysokým třením a způsobit rychlejší opotřebení. V případě automatů = největší hrozba pro ložiska.
Při výměně olejové náplně v převodovce se dají magnety zkontrolovat, očistit nebo vyměnit. Pokud vozidlo najede 250 tis. km bez výměny oleje, bude olej již degradovaný a také magnety budou nejspíše obalené kovovými pilinami.
Zdroj: https://www.portalridice.cz/