Bezestupňová proto, že nemá pevně dané rychlostní stupně, ovšem plynule mění převodový poměr mezi motorem a koly auta – ukázka nejjednoduššího principu fungování této převodovky postavené z lega (autor Pawel z Varšavy).
Funguje na principu 2 kuželů uložených proti sobě. Na jeden řemen je napojen motor (přes hydroměnič nebo roboticky ovládanou spojku) a na druhý kola auta.
Mezi kužely obíhá řetěz (znázorněn červenou gumičkou) a dle místa posunu řetězu ovládacím mechanismem se mění poměr otáček jednoho kužele k druhému, což je dobře viditelné na červené „pacce" na výstupní hřídeli, jejíž rychlost se mění tak, jak se posouvá gumička po kuželech, vstupní rychlost zůstává totožná.
Nemá pevně dané převodové poměry jako u stupňů běžnějších převodovek, jen nejnižší a nejvyšší poměr. Mezi nimi řídící elektronika vybírá bod k zajištění největší efektivity pohonného ústrojí – pro max. akceleraci vozidla, min. spotřebu paliva.
CVT převodovka je ve skutečnosti složitější (je naplněna olejem, kužely nemají uprostřed „stupeň" a vedení řetězu na kuželech je mnohem přesnější), ale princip fungování je totožný.