Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

Kolečko ke kolečku

Ještě před deseti lety byla luxusem šestistupňová převodovka, teď se realitou stává „devítikvalt“. Jak šel vývoj automatických převodovek.

Ještě před deseti lety byla luxusem šestistupňová převodovka, teď se realitou stává „devítikvalt“. Jak šel vývoj automatických převodovek.

Automatická převodovka příští rok oslaví 75 let – první auta s automatem byly Cadillacy a Oldsmobily z roku 1939. Málo známým faktem je, že už tento první automat na světě měl čtyři rychlosti pro jízdu vpřed. Převodovka pojmenovaná HydraMatic se od moderních automatů lišila absencí měniče točivého momentu, místo něj používala jednodušší hydrodynamickou spojku, která mařila 25 % výkonu motoru. Dále převodovce chyběla parkovací pozice a naopak se mohla pochlubit dvojicí čerpadel, takže auto s tímto automatem bylo možné jednoduše roztlačit.

 

Po druhé světové válce se ale do popředí dostaly převodovky s menším počtem rychlostí. Prvním dvoustupňovým automatem byl Dynaflow od Buicku z roku 1947, sesterský Chevrolet o dva roky později přišel s vlastním dvoukvaltem Powerglide. Tři rychlosti poprvé řadil Ford-O-Matic z roku 1951 a od toho okamžiku se třístupňové automaty staly na dlouhou dobu standardem.

Land Rover představí jako první na světě devítistupňovou převodovku

 

Velký návrat čtyřstupňových automatů nastal v osmdesátých letech. Od té doby se zhruba v pětiletých intervalech zvyšuje počet převodů. Leaderem vývoje je především německý výrobce ZF Friedrichshafen AG.

 

Právě z dílen ZF pochází první pětistupňový automat. Objevil se společně s novými osmiválci BMW v roce 1992: jako první ho dostaly modely 530i, 540i, 730i a 740i. Stejný automat se nabízel i v mnoha dalších BMW, jeho evoluce pak i v Audi, Jaguarech nebo Porsche. Mercedes s podobnou převodovkou přišel v roce 1996, Lexus 1997.

 

Prvenství náleží opět ZF, převodovka ZF 6HP26 se poprvé objevila v BMW řady 7 z roku 2001. Spektrum odběratelů zůstalo stejně pestré a ještě přibyli další: Maserati se svým Quattroporte nebo Hyundai s šestiválcovým Genesisem.

 

O krok dál šel Mercedes, v roce 2003 do všech osmiválcových modelů implantoval sedmistupňový 7G-Tronic. Tato převodovka si postupně našla cestu i do šestiválcových Mercedesů a od poslední modernizace v roce 2011 ji Mercedes používá i ve spojení se čtyřválci a dvanáctiválci, takže je jediným automatem v nabídce.

TEST Lexus LS 460 - Vesmírná odysea 2007

 

Jenže vývoj pádí kupředu. Osm rychlostí poprvé zařadil japonský Aisin. Na zakázku vyvinutá převodovka Toyota AA80E se nejprve v roce 2007 dostala do limuzín Lexus LS 460, o rok později také do osmiválcového GS a sportovního sedanu IS-F. Největším producentem osmistupňových převodovek je ale ZF (od roku 2009), které dodává agregát 8HP do Audi, Bentley, BMW, Jaguarů, Chryslerů, Land Roverů a dalších.

 

A právě spojení ZF a Land Rover stojí za uvedením první devítistupňové převodovky. Prodávat se začne letos v Range Roveru Evoque. Brzy se ale dostane do Chryslerů a Jeepů s motorem napříč nebo do příští generace Mini.

Milníky ve vývoji automatických převodovek

Rok

počet převodů

převodovka

model

2013

9

ZF 9HP28/9HP48

Range Rover Evoque

2007

8

Aisin/Toyota AA80E

Lexus LS 460

2003

7

Mercedes 722.9

osmiválcové Mercedesy

2001

6

ZF 6HP26

BMW řada 7, typ E65/E66

1992

5

ZF 5HP18

BMW 530i, 540i, 730i a 740i

1951

3

Ford-O-Matic

 

1947

2

Buick Dynaflow

 

1939

4

GM Hydramatic

 

 

zdroj: http://www.auto.cz/kolecko-kolecku-jak-pribyvaly-rychlosti-automatickych-prevodovkach-73413