Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

Jeden z nejlepších. Jaguar XJS

Na výběr byla manuální i automatická převodovka. Drtivá většina zákazníků se však nechala hýčkat a volila samočinné řazení.

V sedmdesátých letech minulého století vrcholila obliba automobilů třídy GT. Písmena GT jsou zkratkou italského Gran Turismo nebo anglického Grand Touring a je jimi obecně označována kategorie automobilů, které jsou schopny poskytovat své osádce luxus a pohodlí při cestách na dlouhé vzdálenosti.

Většinou se jedná o dvoudveřové vozy se sedadly pro dvě až čtyři osoby schopné dosahovat vysokých cestovních rychlostí. Mnohé automobilky tato dvě písmena často vkládala i do názvů svých výrobků.

V září roku 1975 byl světu představen nový vůz třídy GT. Jednalo se o nejnovější výrobek automobilky Jaguar, typ XJS. Tvary karoserie měl na svědomí Malcom Sayer, tvůrce legendárního Typu-E. Jaguar XJS měl moderní úhlednou karoserii kupé 2+2 s dlouhou přídí a pod kapotou vidlicový dvanáctiválec o obsahu 5,3 litrů se vstřikovánímpaliva, které převzal od již zmíněného Typu-E. O podvozkové skupiny se dělil s velice podařeným sedanem XJ6. Na výběr byla manuální i automatická převodovka. Drtivá většina zákazníků se však nechala hýčkat a volila možnost samočinného řazení. Jaguar XJS dokázal snadno dosáhnout rychlosti 240 km/h.

V době uvedení na trh se jednalo o dosud nejdražší výrobek automobilky. V průběhu světové ropné krize však Jaguar XJS se svoji spotřebou přes 20 l/100 km nebyl zrovna moc atraktivní volbou. Následkem toho byla skutečnost, že se koncem sedmdesátých letvýroba XJS téměř zastavila. Reakcí byl přepracovaný motor montovaný od roku 1981. Měl nové hlavy válců a snížil spotřebu paliva Jaguáru cca o dva litry na sto kilometrů. XJS také v tu dobu dostal podstatně luxusnější interiér, jehož součástí bylo i obložení z ořechového dřeva. V roce 1984 přišel na řadu zcela nový motor. Byl to řadový šestiválec s objemem 3.6 litrů, rozvodem 2xOHC a se 24 ventily. Ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou klesla spotřeba XJS zase o jeden litr. Bohužel, se spotřebou paliva však klesla i maximální rychlost, která ale stále dosahovala úctyhodných 225 km/h.

Od roku 1984 bylo možné zakoupit Jaguara XJS i jako kabriolet, což konečně uvítali i zastánci a vyznavači jízdy „nahoře bez". XJS se v průběhu let dočkal řady dalších vylepšení, mimo jiné byl objem dvanáctiválcového motoru zvýšen na šest litrů a šestiválce na rovné 4,0 litry. Výroba typu XJS byla ukončena v roce 1996, tedy více než po 20 letech od jeho představení, a dodnes je považován za jednoho z nejlepších vozů kategorie GT.

I tentokrát se opět podíváme do historie třebíčských garáží. Na přelomu tisíciletí bylo totiž i v Třebíči možné spatřit Jaguara XJS. A to celkem pravidelně. Vlastnil ho majitel jedné cestovní kanceláře, který bydlel v Kracovicích u Třebíče a Jaguara používal k dojíždění do zaměstnání. Jaguar často parkoval na parkovišti na Karlově náměstí nebo blízkém okolí. Náš XJS byl jasně červené barvy a pod jeho kapotou ševelil řadový šestiválec o obsahu 3,6 litru, který byl spojen s manuální pětistupňovou převodovkou.

V garáži zmíněného majitele se však nacházel ještě jeden Jaguár XJSS. Jednalo se o exemplář v americké verzi s automatickou převodovkou a vidlicovým dvanáctiválcem. Tento Jaguár v bílé barvě byl v nálezovém stavu a během svého pobytu v Kracovicích se bohužel nedočkal renovace.

Zdroj: http://trebicsky.denik.cz/zpravy_region/jeden-z-nejlepsich-jaguar-xjs-20150428.html