Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

Honda i-shift

Systém i-Shift firmy Honda nabízí majitelům vozu Civic příležitost, aby dali klid své levé noze.

Napsal Andy Enright

Pokud by mne nutili, abych jmenoval nejlepší systém řazení, který je momentálně k dispozici, pravděpodobně bych zvolil S2000 firmy Honda. Nejlepším systémem všech dob bude asi starý Typ R Civic. Ti, kteří měli to štěstí a řídili Hondu NSX, budou jistě s láskou vzpomínat na její krátký záběr provedený zápěstím. Všechno to je jenom důkazem skutečnosti, že na poli výroby velkých manuálních převodovek nemá Honda prakticky sobě rovného. Dnes byste našli několik skutečně velmi dobrých konkurentů, například Ford GT a dokonce i nejnovější Passat od firmy Volkswagen, které se pyšní vysoce pohodlným ručním řazením, avšak Honda zůstává naprostou jedničkou. Zvláštní na tom je, že mnoho majitelů vozu Civic na tyto skutečnosti vůbec nedbá a rozhodne se pro cenově přijatelnou převodovku i-SHIFT.

Pokud jste posledních deset patnáct let nežili na Měsíci, určitě jste si museli všimnout, že se sekvenční, manuálně řazené převodovky znatelně zlepšují. Když si nebudeme brát moc velké servítky, byly první převodovky tohoto typu nadmíru mizerné a ani jejich populární druhá generace nebyla kdovíjak skvělá. Poslední dobou se však na tomto poli objevilo pár převodovek v čele s DSG od Audi, které nutí nadšené řidiče přemýšlet, zda je moudré kupovat konvenční manuální převodovku. Převodovka SMG od BMW udělala velký pokrok a F1 od Ferrari je o celý řád lepší než první rachotící trapič spojky, který se objevil na voze F355. K tomuto seznamu nyní můžeme připojit převodovku i-SHIFT od Hondy. Za celou dobu, kdy je od řady Civic k dispozici na všech modelech s benzínovým motorem, je toto první pokus Hondy o sekvenční manuálně řazenou převodovku. Když jsou zhotovené kvalitně, nabízejí tyto systémy výhody jak normální ruční, tak i automatické převodovky. V ideálním světě byste měli zápal řidiče, výkon a palivovou úspornost manuální převodovky ve spojení s pohodlím, rychlým řazením a s hladkostí automatické jednotky. Na rozdíl od automatické převodovky, která se vyznačuje měničem točivého momentu, který oslabuje výkon, využívá sekvenční manuálně řazená převodovka na místo toho hydraulickou spojku, která provádí to, co jinak děláte levou nohou.

„Mnoho majitelů vozu Civic má rádo snadný život, který jim zajišťuje systém i-SHIFT“

Systém Honda využívá namísto méně uspokojivých tlačítek na čele volantu, která upřednostňují někteří výrobci, pádel umístěných za volantem, přičemž přepínání mezi manuálním a automatickým režimem zajišťuje tlačítko vedle řadicí páky nebo zmíněná pádla.

Když jste v manuálním režimu, je převodový stupeň signalizován na vizuálním displeji hned vedle rychloměru, takže máte krásný přehled o tom, jaký převodový poměr právě používáte. Software vám například brání ‚dřít‘ převodovku tím, že zařadíte na první převodový stupeň, když uháníte vysokou rychlostí po dálnici. Stejně tak vám software zabrání řadit na vyšší stupeň pod otáčkami 1000 min-1. Tím pádem je zhola nemožné, aby zhasl motor. Zastavte vůz, když máte zařazeno na čtyřce a systém provede automatické přeřazení na jedničku jak v automatickém, tak v manuálním režimu.

Systém i-SHIFT rovněž využívá jiné uspořádání převodových stupňů, které závisí na jízdních podmínkách, takže když s Civicem pojedete z kopce, provede systém přeřazení na nižší stupeň, aby lehce pomáhal brzdit motorem. Stejně tak nebude přeřazovat dolů uprostřed zatáčky, pokud stále hrozí sebemenší nebezpečí, že se naruší rovnováha vozu při jízdě. Uveďte do činnosti pádla a i tehdy, kdy je vůz v automatickém režimu, můžete řadit ručně a vychutnat si lákavě vyhlížející zatáčku nebo nečekaně prudce akcelerovat. Jinak vše ostatní probíhá stejně jako u Civicu s benzínovým motorem. Vzdor trendu vyvíjet následující modely Civicu v rozměrnější a těžší podobě nežli byli jejich předchůdci, je nejnovější vůz výrazně kompaktnější nežli model sedmé generace. Celková délka je o 35 mm kratší a o to samé sedí vůz blíže u země. V úmyslu vytvořit dynamičtější vzhled se šířka vozu zvětšila o 65 mm. A právě tato změna v rozměrech propůjčila vozu Civic docela bojovný postoj.

Honda vstoupila na trh s dieselovou technologií opožděně a dnes nabízí jednu z nejlepších, které jsou k mání. Stejně tak jim nějaký čas zabral vývoj sekvenční, manuálně řazené převodovky, ale pokud nás očekávání nezklame, bude Civic brzy nejvíce prodávaným vozem, vybaveným takovýmto systémem. Časy se prostě mění.

http://uk.cars.yahoo.com/car-reviews/car-and-driving/honda-civic-i-shift-range-1005054.html