Nová podoba tohoto modelu byla vyvinuta a technicky zpracována pro evropské řidiče a jeho prodej začal letos na jaře. Je součástí nové generace pokročilých a sportovních vozů japonské automobilky s důrazem na novátorské přístupy k vývoji technických a technologických řešení. Čtvrtá generace jednoho z nejrozšířenějších kompaktních SUV na světě zvyšuje svoji atraktivitu komplexní řadou vylepšení. K testu jsme měli vůz v nejluxusnější, nejreprezentativnější výbavě.
Své příznivce si CR-V nachází už od roku 1997. Mezi nejvýznamnější novinky její poslední generace patří vznětový motor a devítistupňová automatická převodovka, jedinečná světová bezpečnostní technologie, zcela nový komunikační a infotainmentový systém, vylepšené zavěšení a opatření pro snížení hluku a vibrací pro příjemnější a dynamičtější jízdu. Vůz od Hondy jsme delší dobu netestovali, a tak jsem byl zvědavý, jestli naplní signalizovaná očekávání. Půjdeme krok po kroku, ale nejprve se koukneme, jak vypadá.
Vnější změny jsou nejčitelnější z čelního pohledu, přepracované elegantní světlomety přecházejí do nové mřížky, nový nárazník a spodní kryt motoru zdůrazňují širší vzhled, zvýšenou stabilitu a opticky snižují těžiště vozu. Světlomety jsou vybaveny výkonnými halogenovými žárovkami, denními Led světly a alternativně výbojkovými HID světlomety, sdružená Led světla jsou i vzadu. K dispozici jsou rovněž nová 17 a 18palcová litá kola, která mají zdůraznit dynamiku modelu.
Stylovější a funkčnější interiér navozuje změněný tvar chromované linky. Palubní deska byla přepracována tak, aby umožnila snadnou viditelnost a přístup k novému sedmipalcovému dotykovému displeji. Pohodlí zvyšuje posuvná loketní opěrka mezi předními sedadly. Zadní sedadla se dají sklopit jedním pohybem a vytvoří tak zcela plochou podlahu, jinak jsou dělená v poměru 60/40. Objem zavazadelníku se pohybuje v úctyhodném rozpětí 589 - 1669 l, délka nákladu může být až 1570 mm, nezkoušeli jsme, ale dvě horská kola by se do něj měla vejít. Vylepšit design interiéru si můžete širokým výběrem vnitřního obložení a barev nebo čalounění v různých kombinacích tkanin a kůží. Pro karosérii je připraveno devět barevných odstínů, novinkou je metalická Golden Brown, která zdobila i testované auto.
Pro Hondu CR-V 2015 jsou připraveny tři motory, dva vznětové o objemu 1,6 l, a jeden 2,0 l benzínový. Předesílám, že testovaný vůz měl nejvyšší výbavu z pěti možných Executive, takže všechny dále popisované vymoženosti byly jeho nedílnou součástí. Tato výbava je výjimečná i tím, že se do ní vejde téměř vše co je pro daný model k dispozici, a tak až na výjimky nemusíte nic moc doobjednávat z výbavy na přání. Toto konstatování se týká i zcela nového čtyřválcového dieselu 1,6 i-DTEC. Dosahuje maximálního výkonu 118 kW/160 k, což je o 6 % více než u jeho 2,2 l vznětového předchůdce. Nové přeplňování se dvěma turbodmychadly je poháněno výfukovými plyny a regulováno v závislosti na pracovním režimu motoru a tlaku výfukových plynů. Vysokotlaké turbodmychadlo zajišťuje přívod vzduchu do motoru při jeho nízkých otáčkách, zatímco nízkotlaké pracuje při vysokých. Ve středním rozsahu otáček fungují obě turbodmychadla současně a optimalizují přívod vzduchu do motoru. Řada vylepšení také snižuje energetické ztráty způsobené třením, které je o 37 % nižší než u předchůdce. V našem voze byl tento motor ve spojení s nově vyvinutou devítistupňovou automatickou převodovkou, která nahradila předchozí pětistupňovou. Výhodou širšího rozsahu rychlostních stupňů je nižší spotřeba paliva a snížení hlučnosti. Poskytuje také lepší zpětnou vazbu na operace řidiče a hladší řazení dává pocit souvislejšího zrychlení. V závislosti na otáčkách motoru a používání plynového pedálu dokáže řadit dolů i přes několik stupňů, třeba také 9-5, 7-4. Zvolit můžete rovněž režim Sport a řadit manuálně i pomocí pádel pod volantem. S radostí jsem vyzkoušel, je to zábavné, leč připravte se s takovým počtem kvaltů na pořádný cvrkot. Vzhledem k prostorově úsporné konstrukci je nová převodovka menší a o 35 kg lehčí. Společná hmotnost nového motoru a převodovky je o 65 kg nižší než předchozí kombinace, což se pochopitelně kladně projevuje na jízdě, ovladatelnosti, řízení a na úspornosti provozu. Podle uváděných údajů by tak v tomto uspořádání měla být kombinovaná spotřeba 5,1 l/100 km, nejvyšší rychlost 197 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 10,6 s. Záměrně jsem se pozdržel déle u popisu nové pohonné jednotky a převodovky, považuji je za největší vklad a přednost modelu CR-V.
A tak ještě letem světem k dalším zajímavostem. Premiéru v tomto autě má nový systém inteligentního adaptivního ovládání tempomatu i-ACC, který je výjimečným vkladem pro bezpečnost provozu. Dokáže předvídat a automaticky reagovat na přejíždění ostatních vozidel do jízdního pruhu, pomocí kamery a radaru detekuje polohu ostatních vozidel na silnici. Při pravděpodobném přejetí začne systém nejdříve přibrzďovat a na displeji řidiče se zobrazí ikona, která ho informuje o důvodu zpomalení. Potom začne systém brzdit intenzivněji, aby přizpůsobil rychlost pro zachování bezpečné vzdálenosti. Pod názvem Honda Sensing se vedle i-ACC skrývají i další senzorové pokročilé systémy podpory řízení jako varování před čelní kolizí, před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, rozpoznávání dopravních značek, detekce objektů v mrtvém úhlu, asistent při couvání z parkovacího místa, systém přepínání dálkových a potkávacích světel. Zcela nový vnitřní audioinformační systémem Honda Connect s hlasovým ovládáním zase nabízí mnoho možností připojení při jízdě. Mezi jeho hlavní funkce patří příjem rozhlasového vysílání DAB/FM/AM a internetového rádia, připojení bluetooth, přístup k internetu, satelitní navigace a zadní parkovací kamera. Je kompatibilní s Android 4.0.4 a můžete ho ovládat podobně jako chytrý telefon přitahováním prstů, potahováním a klepáním na sedmipalcovém displeji.
Celkově jsme s vozem s pohonem obou náprav (v nabídce jsou i verze s pohonem jedné nápravy) absolvovali 568 km, z toho po Praze asi 100 km, vyjeli jsme i do lehčího a středně obtížného přírodního terénu. Ve všech režimech se auto chová vstřícně, s terénem si poradilo suverénně, do extrémních podmínek jsme ho však nehnali. K nejvyšší spokojenosti bych uvítal intuitivnější ovládání některých funkcí audioinformačního systému, třeba i širší věnec volantu, neviditelné je pod madlem ruční brzdy tlačítko Start-Stop, apod. Dosažená průměrná spotřeba paliva 6,8 l/100 km překračuje deklarovanou, je ale adekvátní jízdním podmínkám.
Ceny Hondy CR-V začínají na 579.900 Kč, základní cena testované nejluxusnější a tím i nejdražší verze je 994.900 Kč. V současnosti však platí i některé akční ceny.
Zdroj: http://magazin.ceskenoviny.cz/zpravy/honda-cr-v-skvele-souziti-motoru-a-prevodovky/1293347