Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

Ford a GM spolupracují na vývoji.

V současné době automobilky na celém světě masivně nasazují šestirychlostní automatické převodovky, někdy už i sedmi- a osmirychlostní.

General Motors a Ford, dvě ze tří největších amerických automobilek se sídlem vDetroitu, na první pohled působí jako odvěcí rivalové. Ale stejně jako je tomu se mnoha nadnárodními konglomeráty, i Ford a GM mnohem raději spolupracují než aby spolu soupeřili. Nově připravují 9- a 10stupňové automatické převodovky.

V současné době automobilky na celém světě masivně nasazují šestirychlostní automatické převodovky, někdy už i sedmi- a osmirychlostní. Na devítirychlostních se teprve pracuje. GM i Ford v nově ohlášené spolupráci na vývoji 9- a 10rychlostních převodovek zjevně sázejí na budoucnost.

Oba dva giganti chtějí mít náskok – a to jim nelze mít za zlé. V USA, Evropě i Asii sílí tlak na snižování spotřeby napříč automobilovým průmyslem a nové automatické převodovky jsou jednou z cest, která k tomuto cíli vede. Navíc, GM i Ford už mají v této oblasti bohaté zkušenosti.

Společně totiž začátkem prvního desetiletí nového tisicíletí pracovali na vývoji právě šestirychlostních převodovek. Jejich nasazení do praxe pak trvalo zhruba tři roky. Dá se očekávat, že stejnou dobu bude trvat nástup nových vícerychlostních typů. Devítirychlostní převodovka by měla proti šestirychlostnímu automatu ušetřit až 5 % paliva.

Světově první značkou která nabídne devítistupňové převodovky však bude Land Rover, a to už letos. Nově vybavený model Range Rover Evoque představila na autosalonu v Ženevě 2013. Převodovka pochází z dílny slavné společnosti ZF, která se specializuje právě na vývoj převodovek. Podobný typ by měla využít i automobilkaChrysler.

Zajímavé je, že podle šéfa severoamerické divize ZF Julia Caspariho jsou devítistupňové převodovky optimálním řešením. Vše nad nimi už je prý jen marketingová honba za senzací. Zejména z toho důvodu, že už aktuální 9stupňová převodovka ZF pracuje pouze 11 % pod 100% hranicí účinnosti.

Devítirychlostní převodovky Ford/GM se budou montovat do aut s předním náhonem, 10rychlostní do aut se zadním. Celosvětově půjde o miliony vozidel – osobní auta, crossovery, SUV i trucky. Obě automobilky si budou převodovky vyrábět ve vlastních továrnách, sdílet budou pouze náklady na výzkum a vývoj.

Skutečnost, že převodovky GM a Ford budou sdílet stejné součástky umožní výrobu převodovek výrazně zlevnit. Zároveň nijak nenaruší “konkurenceschopnost” automobilek, protože spotřebitelům je veskrze jedno jaké převodovky jejich auta používají. Dále také zjednoduší jejich servisovatelnost.

zdroj:http://www.hybrid.cz/ford-gm-spolupracuji-na-vyvoji-9-10stupnovych-prevodovek