Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

DOPADY NA AUTOMATICKOU PŘEVODOVKU, KDYŽ SE ZANEDBÁ PRAVIDELNÁ ÚDRŽBA

Zanedbáním pravidelného servisu automatické převodovky riskujeme její fatální poškození a náklady za opravu až do výše 150 000Kč.

Někteří majitelé vozidel s automatickou převodovkou žijí v přesvědčení, že olejová náplň je doživotní! Co to ale znamená slovíčko „doživotní“? Po dobu našeho života rozhodně ne, spíše po dobu záruky od výrobce. My ale určitě chceme, aby naše převodovka a tím i celé vozidlo vydržely déle.

Proč je tedy pravidelná údržba automatické převodovky nezbytná?

Odpověď je jednoduchá: tak jako v motoru, kde se olej mění běžně, tak i v převodovce olejová náplň DEGRADUJE! Ztrácí viskozitu a případné nečistoty mohou mít vliv na plynulost řazení. Degraduje nejenom používáním, ale rovněž časem. To znamená, že je zapotřebí olejovou náplň vyměnit v intervalu 40 000 - 60 000km nebo nejpozději 1x za 3 – 4 roky. Tento interval rovněž ovlivňuje způsob jízdy. Jezdím-li více po městě, převodovka pracuje více a s větší intenzitou, než když se vozidlo pohybuje převážně na dálnici. Převodovky u vozidel s nadměrným zatížením (nejčastěji odtahy) by měly dostat péči ještě častěji.

Plný výkon převodové kapaliny v čistém mazacím okruhu chrání převodovku před předčasným opotřebením a v některých případech následným fatálním selháním jako na tomto obrázku.

Jaké výhody má návštěva specializovaného servisu na automatické převodovky?

Nemělo by to být pouhé vypusť / napusť a zaplať, ale profesionální servis musí mít určité parametry:

  • Zkušební jízdu – technik prověří funkčnost převodovky za přítomnosti majitele vozidla.
  • Kontrolu hladiny a opotřebení olejové náplně.
  • Samotnou výměnu olejové náplně s proplachem.
  • Pokud to stav převodovky umožňuje, tak s použitím speciálního stroje.
  • Výměnu olejového filtru a těsnění vany (pokud je filtr přístupný bez demontáže převodovky).
  • Diagnostiku – načtení případných chyb z řídící jednotky převodovky.
  • Ukázka stavu olejové náplně majiteli vozidla.

Až když proběhnou všechny tyto kroky, může si být majitel vozidla jist, že je převodovka v pořádku. V převodovce musí být předepsané množství oleje a nesmí obsahovat kovové piliny. V tomto případě je nutné, aby byl majitel vozidla přizván ihned po vypuštění olejové náplně a rozhodl se na základě doporučení technika, zda proces výměny provést bez proplachu nebo nijak. V některých případech je bohužel již pozdě a osud převodovky je zpečetěn.

V pravidelnosti je kouzlo!

V momentě, kdy se již v převodovce něco odehrává nebo dochází třeba k úniku oleje, pravidelnou a odbornou kontrolou toto lze včas odhalit. Lehkého úniku si totiž nemusíme vůbec všimnout a pak už jen stačí absence minimálního množství oleje a je maximální problém na světě v podobě spálené převodovky vyžadující kompletní repasi za desetitisíce.

Ukázka čistého a opotřebeného oleje