Chtít v zemi hamburgerů prodávat rýži je bláznovství. Poznala to i značka Dodge, která za dva měsíce prodala pouze 974 kusů modelu Dart.
V lednu letošního roku byl na autosalonu NAIAS v Detroitu slavnostně odhalen Dodge Dart. Pro společnost Chrysler Group LLC šlo o jednu z nejdůležitějších premiér, neboť do kompaktního čtyřdveřového sedanu investovala přes jednu miliardu dolarů. Nyní se však zdá, že Američanům vůz založený na prodloužené a rozšířené platformě Alfy Romeo Giulietta příliš nevoní. Podle Wall Street Journal bylo totiž za červen a červenec - tedy první dva měsíce, kdy byl Dart na trhu - prodáno jen 974 vozů. Pro značku se jedná o obří políček, neboť do showroomů Hondy zajde ve Spojených státech pro stejně pojatý Civic více lidí za jediný víkend.
Podle Davida Kellehera, majitele dealerství Chrysleru v Glen Mills, je důvodem tak mizerných prodejů pouze manuální řazení. „Automobilka nám řekla, že automaty ještě nejsou hotové. To nás ovšem zaskočilo, protože nám tím sebrali vítr z plachet. Aktuálně tak vlastně nemáme co prodávat,“ řekl Mills s odkazem na to, že v této třídě Američané jasně preferují automaty a Dart zatím žádný nenabízí.
Velké naděje jsou nyní vkládány do verze Dart Aero, která by měla dorazit s lepší aerodynamikou, nižší hmotností a novými pneumatikami. To by mělo spotřebu snížit na 6,9 l/100 km. Jenže ani uvedení tohoto modelu na trh není bez problémů. Značka původně oznámila, že Aero bude k dispozici již ve třetím čtvrtletí letošního roku. Nyní ovšem prohlašuje, že výroba začne až během následujících měsíců.
Navíc, s ohledem na preference Američanů není příliš jisté, zda by tato verze mohla skomírající prodeje Dodge Dart nakopnout. Tlak na nižší spotřebu sice dorazil i za Velkou louži, stále ovšem není takový, jako v Evropě. Zejména díky cenám paliva, které jsou ve srovnání s Českou republikou poloviční.
Dalším důvodem, proč v úspěch Dartu nevěřit, je jeho vzhled. Dodge totiž pod stejným názvem vyráběl v letech 1960-1976 sedany, kupé a kabriolety tradičních tvarů. Jejich velikost se sice v průběhu let zmenšovala, stále však šlo o typické americké křižníky, zatímco současný model má více společného s nedávno představeným Fiatem Viaggio určeným pro čínský trh.
Pokud by tedy Dodge měl správně zareagovat na aktuální vnímání Dartu, musel by model podrobit výraznému faceliftu. Jenže podle Reida Biglanda, jednoho z vysoce postavených zástupců značky, automobilka jen dodržuje předem pečlivě vytyčený plán. „Na 100 % dodržíme to, co jsme slíbili.“
To je trochu odvážné tvrzení, které navíc vůbec neřeší problém automatických převodovek, na které si Američané v této třídě potrpí. Většina obyčejných nových aut je totiž prodávána právě s převodovkou, která nevyžaduje práci vaší pravé ruky a levé nohy. Výjimkou jsou sportovní auta, mezi které patří třeba nové BMW M5 F10 - u těch je situace přesně opačná. I ve Spojených státech se zkrátka najde dostatek lidí, kteří chtějí být s vozem co nejvíce propojeni, v případě Dodge Dart ale takových nadšenců evidentně příliš mnoho není.
Dodge Dart je poplatný spíše evropskému než americkému vkusu. Do showroomů ve Spojených státech navíc kompaktní čtyřdveřový sedan dorazil jen s manuální převodovkou. Prodeje tak skomírají.