Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

Devítistupňové automaty

ZF: devítistupňové automatické převodovky stačí

 

ZF: devítistupňové automatické převodovky stačí

 

ZF se nebude účastnit honby za co největším počtem převodopvých stupňů, podle něměckého specialisty na převodovky je optimální devět kvaltů.

Není to zase tak dávno, co se daly u aut najít čtyřstupňové převodovky a řada z vás určitě pamatuje i "tříkvalty", v poslední dekádě se ale množství převodů dramaticky zvýšilo. Standardem se stalo šest stupňů, ale výjimkou už není ani sedm stupňů a u luxusních aut už se pomalu stává normou osm kvaltů. Ba co víc, ZF už od příštího roku bude mít pro zájemce připravené dokonce devítistupňové automaty pro předokolky (a čtyřkolky) s motorem napříč, poprvé představené vloni.

Ani tím ale převodovkové závody nekončí. Hyundai prý vyvíjí vlastní desetikvalt a Ford a GM se spojily, aby navrhly automat se stejným počtem stupňů pro vozy s pohonem zadních kol a devítistupňový automat pro vozy s pohonem předních kol. Teď ale přišel šéf ZF Stefan Sommer s tvrzením, že devět stupňů je "přirozený limit" pro automaty a další navyšování počtu převodů už nedává velký smysl.

Honba za počtem rychlostních stupňů už podle něj není záležitost inženýrská, ale marketingová, dodává k tomu šéf severoamerického zastoupení ZF Julio Caspari. Argumentuje tím, že nejlepší automaty už jsou jen 11 % pod teoretickou 100% účinností. Je prý třeba zohledňovat nejen množství samotných převodů, ale i výrobní náklady, riziko poruchovosti a prostorové nároky. Větší potenciál teď prý skýtá zvyšování účinnosti spalovacích motorů, zejména získávání většího výkonu z malého objemu, tedy downsizing.

...a slyšel už někdo o CVT?


Musím říci že tento názor s pány ze ZF sdílím, jen si myslím, že tím stropem už je dokonce sedm stupňů. Je trošku flustrující, když i silné víceválcové motory na každou změnu polohy plynového pedálu reagují "nacházením" jiného optimálního převodu, plynulost jízdy tím rozhodně trpí.