Díky zvýšené poptávce na evropském trhu prochází automatické převodovky v posledních letech zřetelným vývojem, a jak se bude ubírat dál? U vozidel se spalovacími motory (benzinovými, naftovými, hybridními a plug-in hybridními) především k lepší efektivitě. Každý koncern si řeší po vlastní ose.
Planetová převodovka s hydroměničem
Poslední dobou se postupně navyšoval počet převodů u hydroměničů. Momentálně se řeší 11 rychlostí, maximum v produkčních vozidlech je 10. Důvodem je především efektivita! Spalovací motor je nejefektivnější v určitých otáčkách, ovšem „běžných rychlostí“ je celkem dost – od městské 30, přes 50, 70, 90 až po dálniční, kde se daný převod projeví nejvíce.
Limitem je velikost převodovky a její vzrůstající hmotnost. Vývoj se již patrně zastavil a logickým maximem bude 9 – 11 převodů a bude nejspíše spět směrem k lepšímu přenosu energie pomocí nových olejů. Ve stále větším počtu vozidel najdeme hydroměniče, které se dokážou „uzamknout natvrdo“, tzn., že k prokluzu v měniči dojde pouze při rozjezdech a změnách převodů.
Dvouspojková převodovka DSG
Zde se musí efektivita zlepšit jinak, neboť k prokluzu dochází jen při rozjezdech., jak ukázala např. škodovka s převodovkou DQ200. Byla to první převodovka koncernu, a je dodnes, se suchými spojkami. Byla určena slabší motorizace s krouticím momentem do 250Nm. Měla ovšem nelehké začátky, neboť řídící jednotka se snažila rychle spínat spojky, aby nedocházelo k jejich přehřívání a zbytečnému prokluzu. Tím by došlo ke zničení spojek a vozidla by se automobilce vracela na záruční opravy.
Inženýři se však jejich vývojem dále zabývali a časem ji vyladili do velice použitelné podoby. Vývoj se tedy očekává podobný a možná se suché spojky budou týkat i motorů s vyššími krouticími momenty.
CVT a ostatní
Variátory jsou velice efektivní, proto stěží dojde k nějaké revoluci. Obdobně jsou na tom převodovky pro hybridní vozy Toyoty/Lexusu. Zajímavý je postoj Hondy, která eliminovala změnu převodů, místo toho dala důraz na elektromotor a spalovací jako generátor, vyrábějící elektřinu. Efektivitu předvedl nový Civic, který s atmosféricky plněným čtyřválcovým dvoulitrem dokáže jezdit pod 5 l na 100 km. Další rozmach bychom tedy očekávali v systémech, které využijí spalovací motor jako zdroj elektrické energie a ne jako pohon.
Automatické převodovky u elektromobilů
Trh s elektromobily je prozatím značně divoký a výrobci by měli více řešit detaily a předhánět se v efektivitě vozů, neboť na dálnici jsou velice neefektivní a žravý, protože elektromotor musí točit velmi vysoké otáčky. Možné řešení naznačilo Porsche – model Taycan vybavilo dvoustupňovou převodovkou (první převod 15:1, druhý převod 8:1). I s těmito vozy chceme jezdit po dálnicích, např. na dovolenou do Chorvatska, normální rychlostí a ne se vléct za kamiony, než dojedeme k další nabíjecí stanici.
Zdroj: https://www.portalridice.cz/clanek/jaky-bude-vyvoj-automatickych-prevodovek-v-budoucnu