Dejte sbohem sekvenční manuálně řazené převodovce SMG firmy BMW a pozdravte se s její dvouspojkovou převodovkou DCG. Formálně známá jako M dvouspojková převodovka se systémem Drivelogic bude tato sedmistupňová převodovka debutovat u modelu M3 roku 2009, kdy se uprostřed jara začnou objevovat první vozy v provedení kupé, kabriolet a sedan.
Klíčem k funkci dvouspojkové převodovky DCG jsou její dvě olejem chlazené, mokré spojky, jedna pro sudá ozubená kola a jedna pro lichá ozubená kola a zpátečku. Během provozu zůstává neupotřebená spojka otevřená, zatímco počítač připravuje na základě otáček motoru a silniční rychlosti následující ozubené kolo a umožňuje v závislosti na výrobci automobilů nejbližší okamžité přeřazení na vyšší nebo nižší stupně.
Počítač je také naprogramován na nastavení momentového výkonu a sjednocení otáček motoru a převodovky, aby se minimalizovaly ztráty výkonu a zvýšila plynulost řazení. Firma BMW říká, že DCG je první převodovkou svého druhu, která je navržená k řízení otáček motoru až do 9000 min–1 – praktická, s motorem V-8 vozu M3 o výkonu 414 koňských sil (v US specifikaci) s červenou oblastí vysokých otáček na hodnotě 8400 min–1.
Kromě bleskově rychlého řazení nabízí převodovka DCG širokou paletu (nebo, dle úhlu pohledu, rozmanitý soubor) technických vymožeností. Výběr z jedenácti režimů řazení, pěti automatických a šesti manuálních, bude zakomponován do logiky včetně režimu řízení maximální akcelerace po startu Launch Control. Lze doufat, že v hlubinách systému iDrive bude hledání nastavení snazší, nežli tomu bylo u režimů SMG na M5 a M6.
S řazením je možné začít buď s pomocí standardní páky nebo pádel instalovaných na volantu. V ručním režimu se řazení dostává větší přehlednosti díky osmi světelným LED indikátorům řazení na přístrojové desce, šesti žlutým a dvěma červeným – podle všeho jeden pro každý 1000 min–1. Tyto indikátory se rozsvěcují jeden za druhým podle toho, jak se zvyšují otáčky motoru a začnou blikat, jakmile motor dosáhne červenou oblast vysokých otáček.
Majitelé, kteří mají kuráž prokousávat se menu nabídkami, budou schopni si přizpůsobit ovládání převodovky prostřednictvím tlačítka MDrive, přestože není jasné, co se vlastně dá měnit. Pokud v světle toho funguje převodovka DCG stejně tak dobře jako tolik velebená převodovka DSG firmy Volkswagen, může být šestistupňová manuální převodovka časem i něco víc než jen sortimentem puristů.
Prameny: http://www.motortrend.com/features/auto_news/2008/112_news180108_bmw_double_clutch_gearbox/index.html
http://www.caranddriver.com/var/ezwebin_site/storage/images/