Pod slovem „hybrid“ si většina z nás představí Toyotu Prius nebo Hondu Insight. Ovšem na jakém principu pracuje hybridní „trojka“ u BMW? Je elektromotor překážkou, která kazí požitek z jízdy?
Od r. 2011 je na trhu řada 3 s označením F30.V lednu r. 2012 byla v Americe představena i hybridní varianta – verze ActiveHybrid 3 (dle údajů BMW - na čistě elektrický pohon činil normovaný akční rádius vozu 4 km a max. „elektrická“ rychlost byla 75 km/h), který se vyráběl do podzimu r. 2015, poté jej nahradilo BMW 330e.
Rozdíl mezi nimi spočívá v možnosti nabíjení novějšího typu vozidla (330e typu lithium-ion o kapacitě 7,6 kWh) z domácí nebo veřejné sítě, jde o plug-in hybrid. Tím se podařilo daleko více získat z čistě elektrického pohonu. Došlo k prodloužení normovaného dojezdu, aniž by se použil spalovací motor, na 40 km, ke zvýšení max. rychlosti na elekt. na 120 km/h. Z tohoto mj. vyplývá, že pro zákazníka je hybridní pohon lákavější a v praxi výhodnější.
Mělo by být samozřejmostí, že po každé jízdě nechají řidiči akumulátor vozidla nabít a tím plně využívat výhody tohoto pohonu. Nabíjecí čas je v případě použití nabíjecího kabelu, dodávaného k vozu a připojení na konvenční „zásuvku“ 230V/50 Hz střídavého proudu, 3 h a 15 min. Pokud si zákazník koupí BMW i Wallbox, čas se zkrátí cca o 1 h.
Na výběr jsou 3 jízdní režimy - Auto eDrive, Max eDrive a Save Battery. Nejčastěji používaný je první režim.
Řídící elektronika, tzv. EME (Electrical Machine Electronic) rozhoduje, jestli bude vozidlo poháněno elektromotorem, spalovacím motorem, nebo oběma motory současně.
Benzinovým agregátem je přeplňovaný dvoulitr z řady B48, elektromotor je synchronního typu s permanentním magnetem.
Jízda pouze na elektriku do rychlosti až 80 km/h je možná v režimu Auto drive, režim Max drive ji zvýší na 120 km/h – je možné ujetí udaných 40 km. Poslední režim Save Battery dokáže uchovat elekt. energii na pozdější dobu (např. při projíždění nízkoemisní zónou – západní Evropa, USA).
Hybridní pohon se koncepčně liší od pohonu hybridních vozidel Toyoty nebo Fordu Mondeo HEV – ty nemají klasickou převodovku, ale využívají příčně uložený hnací řetězec. BMW má motor vpředu a používá klasickou planetovou osmistupňovou automatickou převodovku od ZF. U hybridů ovšem není hydroměnič, ale právě elektromotor, jakou součást převodovky, kterou od ní nelze odpojit. Mezi elektromotorem a spalovacím agregátem se nachází vícelamelová třecí spojka s tlumičem torzních kmitů, která může přerušit tok hnací síly mezi spalovacím motorem a zbytkem hnacího ústrojí (elektromotorem, převodovkou a poháněnou zadní nápravou).
Vůz vypadá velice atraktivně.
Základní verze vyjde na 1 203 800 Kč, příplatky: za model Luxury Line je 119 600 Kč, výbavu 286 572 Kč. Celkem se tedy cena „vyšplhá“ na 1 609 972 Kč.
Je vybaven sportovními předními sedadly, potaženými mikroplyšem (příplatek 14 690 Kč), kabina nevypadá jako u hybridního vozu – má tradiční otáčkoměr, posed je nízký a místo za volantem je dokonalé.
Ovšem jsou zde dvě drobná omezení – první je zmenšený objem zavazadlového prostoru z 480 na 370 l (z důvodu uložení baterek pod jeho podlahou, čímž ovšem byla ponechána možnost sklápět zadní sedadla v poměru 40:20:40) a druhé je zmenšený objem palivové nádrže na 41 l (u běžných „3“ je 57 l). Vše ostatní je beze změn.