Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

Automat nebo manuál? Řadit chce stále méně lidí

Dokud nebudou po zemském povrchu jezdit pouze elektromobily, budou auta potřebovat převodovky. Lidstvo (s výjimkou Ameriky, kde už to platí dávno) se v poslední době začíná odklánět od klasických mechanických převodovek a přiklánět k těm, které změnu převodového stupně udělají za řidiče samy.

Dokud nebudou po zemském povrchu jezdit pouze elektromobily, budou auta potřebovat převodovky. Lidstvo (s výjimkou Ameriky, kde už to platí dávno) se v poslední době začíná odklánět od klasických mechanických převodovek a přiklánět k těm, které změnu převodového stupně udělají za řidiče samy.

Automatické převodovky se dostávají do čím dál menších a levnějších aut a je jich třeba stále více. Příkladem je současná stavba továrny na výrobu převodovek v závodě Škoda-Auto ve Vrchlabí.

Francouzská automobilka Citroën, která ročně ve svých závodech vyrobí skoro půldruhého milionu převodovek, v současné době vyrábí manuální a automatické či pilotované převodovky v poměru 5:2.

"V současné době vývoj převodovek pokročil do takového stádia, že na ně prakticky nepřijímáme žádné reklamace. Velká většina z nich je naprosto bezúdržbová, není ani zapotřebí výměna oleje," sdělil technický ředitel českého zastoupení značky Citroen František Černý.

I mechanizovaná převodovka se vylepšuje

Podle něho prodělaly řadu vylepšení i mechanizované převodovky, tedy té, u níž je sice zachována suchá spojka, ale auto již nemá spojkový pedál a také řadící páka není propojena mechanicky s převodovkou. Jednak se řazení zrychlilo a jednak byla například přidána i funkce Creep, která zajišťuje plynulý rozjezd po uvolnění brzdového pedálu.

Pro oživení připomeňme ještě jaké jsou v současnosti typy převodovek:

Mechanická:
Má spojenu řadící páku s převodovkou buď pomocí táhel nebo lanovodů. V současnosti se používá obvykle pětistupňová a šestistupňová, Porsche však vyvinulo i sedmistupňovou.

Variátorová automatická (CVT) :
Jde o specifický typ převodovky, která plynulou změnou převodového poměru mezi vstupní a výstupní hřídelí využívá proměnného převodu nahoru i dolů. Může mít i virtuální převodové stupně.

Hydrodynamická:
Základním prvkem této automatické převodovky je „pružné" spojení přes hydrodynamický měnič. Jedná se o poměrně nákladnou převodovku, a tudíž se obvykle montuje pouze do větších a dražších automobilů.

Mechanická automatická :
V podstatě je to běžná mechanická převodovka se suchou spojkou (jako u manuálního řazení), ale řidič klasickou spojku a řadicí páku vůbec nemá a nepoužívá. Samotné řazení je samočinné elektronické a řídí ho počítač.

Dvojspojková automatická (DSG, PDK a řada dalších označení):
Principem je klasická mechanická převodovka se dvěma spojkami (jedna pro sudé adruhá pro liché stupně). Stále jsou zařazeny dva rychlostní stupně a samotné přeřazení představuje vypnutí první spojky a zapnutí druhé spojky. Využívají ji především automobilky u sportovně zaměřených modelů.

Zdroj: http://auto.aktualne.centrum.cz/clanek.phtml?id=731180