Dokud nebudou po zemském povrchu jezdit pouze elektromobily, budou auta potřebovat převodovky. Lidstvo (s výjimkou Ameriky, kde už to platí dávno) se v poslední době začíná odklánět od klasických mechanických převodovek a přiklánět k těm, které změnu převodového stupně udělají za řidiče samy.
Automatické převodovky se dostávají do čím dál menších a levnějších aut a je jich třeba stále více. Příkladem je současná stavba továrny na výrobu převodovek v závodě Škoda-Auto ve Vrchlabí.
Francouzská automobilka Citroën, která ročně ve svých závodech vyrobí skoro půldruhého milionu převodovek, v současné době vyrábí manuální a automatické či pilotované převodovky v poměru 5:2.
"V současné době vývoj převodovek pokročil do takového stádia, že na ně prakticky nepřijímáme žádné reklamace. Velká většina z nich je naprosto bezúdržbová, není ani zapotřebí výměna oleje," sdělil technický ředitel českého zastoupení značky Citroen František Černý.
I mechanizovaná převodovka se vylepšuje
Podle něho prodělaly řadu vylepšení i mechanizované převodovky, tedy té, u níž je sice zachována suchá spojka, ale auto již nemá spojkový pedál a také řadící páka není propojena mechanicky s převodovkou. Jednak se řazení zrychlilo a jednak byla například přidána i funkce Creep, která zajišťuje plynulý rozjezd po uvolnění brzdového pedálu.
Pro oživení připomeňme ještě jaké jsou v současnosti typy převodovek:
Mechanická:
Má spojenu řadící páku s převodovkou buď pomocí táhel nebo lanovodů. V současnosti se používá obvykle pětistupňová a šestistupňová, Porsche však vyvinulo i sedmistupňovou.
Variátorová automatická (CVT) :
Jde o specifický typ převodovky, která plynulou změnou převodového poměru mezi vstupní a výstupní hřídelí využívá proměnného převodu nahoru i dolů. Může mít i virtuální převodové stupně.
Hydrodynamická:
Základním prvkem této automatické převodovky je „pružné" spojení přes hydrodynamický měnič. Jedná se o poměrně nákladnou převodovku, a tudíž se obvykle montuje pouze do větších a dražších automobilů.
Mechanická automatická :
V podstatě je to běžná mechanická převodovka se suchou spojkou (jako u manuálního řazení), ale řidič klasickou spojku a řadicí páku vůbec nemá a nepoužívá. Samotné řazení je samočinné elektronické a řídí ho počítač.
Dvojspojková automatická (DSG, PDK a řada dalších označení):
Principem je klasická mechanická převodovka se dvěma spojkami (jedna pro sudé adruhá pro liché stupně). Stále jsou zařazeny dva rychlostní stupně a samotné přeřazení představuje vypnutí první spojky a zapnutí druhé spojky. Využívají ji především automobilky u sportovně zaměřených modelů.
Zdroj: http://auto.aktualne.centrum.cz/clanek.phtml?id=731180