Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

Aston Martin DBS Touchtronic

Nejnovější Aston Martin je pouze rok starý, ale již byl obdařen několika novými modernizačními prvky včetně nové automatické převodovky.

Nejnovější Aston Martin je pouze rok starý, ale již byl obdařen několika novými modernizačními prvky včetně nové automatické převodovky. Vůz DBS bude v modelovém roce 2009 vybaven volitelnou automatickou převodovkou přezdívanou TouchTronic 2, což je zrekonstruovaná verze šestistupňové převodovky ZF, jíž je opatřen vůz DB9.

Rozhodnutí vybavit Top Aston něčím jiným nežli manuální převodovkou přišlo koncem minulého roku. Problémem však bylo, jak pravil hlavní programový inženýr Dave Doody, že ‚jsme jen nevěděli kterou''. Prvně byla zvažována a posléze zavržena automatizovaná manuální převodovka, ale když už se v DB9 zabydlela šestistupňová ZF, těžko by koho udivilo, že padlo rozhodnutí přeložit ji na DBS.

ZF dala převodovce pevnější skříň, vypracovanější útroby a nový řídicí systém. ‚Nastavení jsou natolik vystupňovaná a řazení natolik dravá a nečekaná, že je musíme chtě nechtě trochu přidusit,‘ směje se Doody pod vousy. Bylo to správné rozhodnutí. Konečný výsledek sklízí velmi milou kritiku: díky svým tlačítkům na palubní desce a pádlům na volantu se ovládá jednoduše, její reakce na přidávání plynu jsou dokonale promyšlené a přechodové fáze řazení dokonale splývají. Hoďte tam Drive a ona bude odvádět svou práci, prostě jedna báseň.

Stiskněte palcem tlačítko Sport, zaberte za pádlo a můžete vůz zcela ovládat ručně. Nemusíte přeřazovat na nižší stupně, když ubíráte plyn na nulu, ani na vyšší, když otevíráte karburátor až na samou hranici omezovače otáček – 6800 min–1. Řazení je rychlé a jisté a převodovka láskyplně sjednocuje otáčky při svém běhu převodovými stupni.

Můžete ji i přelstít – přeřaďte nadmíru rychle z R na D a budete na N – a je věčná škoda, že nemůžete zabráním za pádlo přejít přímo na Drive. Pro správné sportovní gusto je převodový mechanismus také na dlouhé straně, což je to, po čem jitřila touhu vysoká setrvačnost V12 s dlouhým doběhem a momentem bouracího kladiva, takže vše, co jste kdy potřebovali, bylo až to třetí. 5,9-litrový motor je vždy šťastný, když může nabrat rychlost, ale rozhodně vás nepovzbudí ke hře na posledních 35 stupních oblouku měřiče otáček ani k tahání za pádla z čistého plezíru.

Převodovka DBS Touchtronic se vyznačuje poměrem soukolí stálého převodu zkráceným z 3.15:1 na 3.46:1, tím, že podporuje kratší dobu akcelerace a dává pocítit vylepšený výkon. Změny v kalibraci převodovky navíc umožňují agresivnější řazení stupňů a větší využitelnost, zatímco je zachován výkonnostní potenciál manuální převodovky – zvládne udělat 0-60 mil/h (0-100 km/h) za 4,3 sekundy. Funkcionalita systému odpovídá funkcionalitě systému na DB9, kde se režimy ‚Park’ /parkování/, ‚Reverse’ /couvání/, ‚Neutral’ a ‚Drive’ /jízdy/ volí ovladači na středním panelu.

http://www.astonmartin.com/eng/thecars/dbs/touchtronic

http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/230250/aston_martin_dbs_touchtronic.html