Kotouč gearboxes racing transmissions
Kotouc gearboxes
Racing transmissions

85 let automatických převodovek – počátek byl v Americe, v současnosti vytlačují manuální

V říjnu r. 1939 byl počátek prvních sériově vyráběných automatických převodovek (samočinná změna jednotlivých převodových stupňů) ve vozech zn. Oldsmobile.

K hlavním funkcím patří znásobení a přenesení točivého momentu ke kolům, zajištění rozjezdu vozu jen sešlápnutím plynu a vhodný výběr a zařazení potřebného převodového stupně dle rychlosti a stylu jízdy.

V Americe

 pokusy o zavedení automatů do vozidel započaly o pár let po představení prvního vozu Carlem Benzem r. 1886

  • r. 1904 společnost z amerického Bostonu Sturtevant Mill Co. představila první automatickou převodovku, která měla mechanické provedení se dvěma stupni,  které se přeřazovali pomocí setrvačníku a sady rotujících závaží; často ovšem docházelo k jejímu selhání za jízdy nebo úplnému rozpadu, z tohoto důvodu nedošlo k jejímu rozšíření do vozidel
  • r. 1908 Henry Ford uvedl na trh model T s planetovou převodovkou s ovládacím pedálem a jedním stupněm vpřed a jedním vzad
  • r. 1923 patentována první automatická převodovka (kanadský inženýr Alfred Horner Munro); zařízení však místo hydraulické kapaliny používalo stlačený vzduch, proto nemohlo přenést dostatečný výkon motoru a v sériové výrobě se neuplatnilo
  • americký koncern General Motors (GM) představil masově vyráběnou čtyřstupňovou automatickou převodovku se třemi st. pro jízdu vpřed a jeden pro jízdu vzad a hydraulickou spojkou, která ovládala tři planetová soukolí; prvně byla použita ve vozidlech Oldsmobile modelového roku 1940 a díky spolehlivosti byla velice oblíbenou a rozšířenou; za 2. světové války byla také v amerických vojenských vozidlech
  • převodovku s hydrodynamickým měničem točivého momentu, která zajišťovala sametovější chod řazení, představil dva roky po válce americký Buick

 

Automaty nebyly výsadou pouze amerických automobilek, v Evropě se prosazovaly pomaleji. V 50. a 60. letech se dodávaly zejména do vozidel luxusních značek Rolls-Royce, Jaguar a Mercedes-Benz.
Od 70. let našly uplatnění také v městských autobusech, hasičských a popelářských vozech, autojeřábech i motorových vozech na železnici.
Později byly na trh uváděny pětistupňové a vícestupňové převodovky.

V dnešní době jsou rozšířené vyjma standardních mnohastupňových automatických převodovek s hydrodynamickým měničem také variátory (CVT převodovky), které řadí plynule ve velmi velkém rozpětí od nejlehčího do nejtěžšího převodu, najdeme je hlavně ve vozidlech asijských automobilek.
Dříve byly standardem převážně v luxusních vozech, v současnosti jsou stále běžnější ve všech typech vozidel.

 

Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/automaticka-prevodovka-cvt-hydramatic.A240930_082533_automoto_fdv