V říjnu r. 1939 byl počátek prvních sériově vyráběných automatických převodovek (samočinná změna jednotlivých převodových stupňů) ve vozech zn. Oldsmobile.
K hlavním funkcím patří znásobení a přenesení točivého momentu ke kolům, zajištění rozjezdu vozu jen sešlápnutím plynu a vhodný výběr a zařazení potřebného převodového stupně dle rychlosti a stylu jízdy.
V Americe
pokusy o zavedení automatů do vozidel započaly o pár let po představení prvního vozu Carlem Benzem r. 1886
Automaty nebyly výsadou pouze amerických automobilek, v Evropě se prosazovaly pomaleji. V 50. a 60. letech se dodávaly zejména do vozidel luxusních značek Rolls-Royce, Jaguar a Mercedes-Benz.
Od 70. let našly uplatnění také v městských autobusech, hasičských a popelářských vozech, autojeřábech i motorových vozech na železnici.
Později byly na trh uváděny pětistupňové a vícestupňové převodovky.
V dnešní době jsou rozšířené vyjma standardních mnohastupňových automatických převodovek s hydrodynamickým měničem také variátory (CVT převodovky), které řadí plynule ve velmi velkém rozpětí od nejlehčího do nejtěžšího převodu, najdeme je hlavně ve vozidlech asijských automobilek.
Dříve byly standardem převážně v luxusních vozech, v současnosti jsou stále běžnější ve všech typech vozidel.
Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/automaticka-prevodovka-cvt-hydramatic.A240930_082533_automoto_fdv