V průběhu roků 2017 a 2018 půjdou do prodeje vozidla s 10stupňovými převodovkami
- 8 rychlostí je již nedostačující
- v průběhu roků 2017 a 2018 půjdou do prodeje vozidla s 10stupňovými převodovkami, nepůjde však o běžnou záležitost
- vozidla s 10rychlostními automaty bude mít Ford, Toyota, Honda
- evropské prémiové značky prozatím zůstanou u 8-9rychlostních převodovek
- manuální převodovky jsou na ústupu (v USA jsou součástí pouhých 3 % nových vozů)
Doba se mění – ještě před nedávnem byl 5tistup. automat v luxusních vozech dostačující a 7mistup. 7G-Tronic (Mercedes) byl výstředností, ovšem tlak na snižování emisí nutil výrobce najít způsoby, jak zajistit, aby motor fungoval v měřícím cyklu s co nejmenším zatížením. Vzhledem k neustálému prodlužování stálého převodu, které by se záporně projevilo na dynamice v provozu, automobilky se zaměřily na zvyšování rychlostních stupňů v automatických převodovkách.
8mistupňová automatická převodovka ZF je v současné době již standardem. I převodovka DSG společnosti Volkswagen je také 7mistupňová. Mercedes, Range Rover, Jeep kalkulují s 9tirychlostním řazením.
Jako mezi prvními bude montovat 10rychlostní převodovku do pick-upů F-150, vč. Raptoru, dodává ji konkurenci GM, která ji bude montovat např. do Chevroletu Camaro ZL1, který má standardně 6tistupňovou manuální převodovku, později také od Cadillaku Escalade až po (údajně) Corvette (GM zase Fordu poskytne svoji 9tistup. převodovku pro vozy s příčně uloženým motorem). V r. 2018 bude také součástí modernizovaného Mustangu.
Planetová převodovka má stejné zástavbové parametry jako 6tistup. a 8mistupňová, ale řadí údajně rychleji než dvouspojka PDK (Porsche). Změny RS jsou o 26-36 % rychlejší.
Sedan LS s 10tistup. skříní (Direct Shift 10AT ) se bude prodávat i na evropském trhu, tzn. i na českém.
Model Odyssey r. 2018 bude mít většinou 9tistupňovou, ale vrcholný model bude mít převodovku 10tistupňovou. Toto 8mimístné MPV na evropský trh nepůjde. Nejedná se o prémiový nebo sportovní model, náhon má pouze na přední kola. Z tohoto vyplývá, že i v „obyčejných“ vozech se v budoucnu setkáme s 10tistup. převodovkami.
Těmto automobilkám prozatím postačují převodovky 9tistupňové. Převodovky s vyšším počtem RS vedou, při ponechání dynamiky při sportovní jízdě nebo v kopcovitém terénu, ke snižování cestovní spotřeby. Zkušenosti se 7-9tistup. převodovkami v luxusních vozech naznačují, že vyšší počet převodů a častější řazení nemusí být, při náležitém naladění, o nic obtěžující, než u 6tistup. automatických převodovek. Nejvyšší RS si ponechává řídící elektronika pro poklidnou jízdu se stabilní cestovní rychlostí.